Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Det er næppe en overraskelse for ret mange danske lokomotivførere, at nærvedpåkørsler – og ind imellem desværre også påkørsler – af banearbejdere har været et stigende problem i Danmark over en længere periode. En god ven af bladet gør opmærksom på, at det også er et problem, man kender til i Tyskland, hvor diverse underleverandører nævnes, som en kilde til stigningen. Et problem vi også bemærker her i landet. De af vores læsere som er velbevandret ud i det tyske sprog, kan læse (og høre) mere om udfordringerne her. Vi andre må nøjes med en AI-generet oversættelse, som er blevet til med lidt hjælp fra gode kræfter i DSB Sikkerhed, hvor emnet om (nærved)påkørsler af banearbejdere også er et emne, herunder et emne på flere af de forrige års sikkerhedsudvalgsmøder. Tyske Tagesschau skriver følgende i deres internetudgave …

Flere og flere ulykker på jernbanebyggepladser
Pårørende til arbejdere, der er blevet såret eller endda dræbt i ulykker på jernbanebyggepladser, rejser alvorlige anklager mod DB-koncernen. Er strækningerne ikke tilstrækkeligt sikrede? Silke Hedemann og Steffen Rach har mistet deres søn Simon Hedemann på en jernbanebyggeplads. Han var stadig lærling og blev kun 19 år gammel. Necmi Ekici sørger over sin storebror Necip og Katharina Duartes samlever, Ali Ceyhan, omkom ved sporarbejde. Alle beretter det samme om håndteringen af ​​ulykkerne: Der er hverken information eller en tilstrækkelig opklaring.

Den 11. september 2023 bliver den 33-årige Ali Ceyhan kaldt til reparation ved sporet i Køln-Mülheim, hvor en Regional Express rammer ham i hovedet. Ali dør fire dage senere på hospitalet. Selskabet betaler begravelsen, men giver ingen svar. På ulykkesdagen befandt Ali sig mellem skinnerne på en Kölner S-Bahn station. Sammen med en lokomotivfører fra DB, der ønsker at forblive anonym, har Tv-programmet Plusminus besøgt ulykkesstedet. Og lokomotivføreren er ikke i tvivl. Der, hvor Ali arbejdede, skulle strækningen have været lukket. Kølns anklagemyndighed efterforsker sagen, som er rejst mod den jernbanearbejder, der var ansvarlig for lukningen af ​​skinnerne. Er det blot en enkeltpersons fejl? Den anonyme lokomotivfører tror det ikke og fortæller om det kæmpe pres, der hersker bag byggeprojekterne, så togene kan køre igen. Plusminus taler også med Ingo Lubaczewski, som er lokomotivfører hos et andet jernbaneselskab. Han oplever gang på gang kritiske situationer, fordi byggepladser ikke bliver lukket. Det er chokerende øjeblikke, når han kommer rundt i kurven og pludselig ser arbejdere: Engang måtte han kontakte en trafikleder blot for at konstatere, at denne slet ikke vidste noget om sporarbejdet. Spørgsmålet er, om sikkerheden bliver forsømt for ikke at skabe endnu flere forsinkelser? DB afviser denne anklage: “Sikkerhed kommer før punktlighed, og først derefter kommer økonomisk effektivitet”, fortæller en af DB’s pressemedarbejdere: ”Set over de seneste 15-20 år, er antallet af ulykker endda faldet.”,

DB henviser til egne statistikker, som Plusminus ikke har adgang til og i taler i deres koncernrapport for 2023 kun om 4 dødelige arbejdsulykker. Men i sikkerhedsrapporten fra jernbaneforbundskontoret er der registreret 8 tilfælde. Ved en evaluering af presseberetninger fremkommer der et endnu højere tal, nemlig 12. Da Plusminus spørger ind til, hvilken tal der så er korrekt, siger pressemedarbejderen: “I vores forretningsrapport taler vi om de medarbejdere, der er ansat hos DB. Der er selvfølgelig højere tal, hvis man tæller ulykker hos underleverandører med”. Necip Ekicis død optræder ikke i statistikken, da han arbejdede for en underleverandør. Tilsyneladende kørte en gravemaskine baglæns og rullede over Ekici, der arbejdede bag maskinen. Hans bror mener, at tidspres og afhængigheden af ​​yderligere opgaver spillede en rolle. Det bekræftes af den anonyme lokomotivfører: ” Presset er meget højere hos underleverandører end hos DB selv”. Den berørte byggevirksomhed, hvor Necip Ekici var ansat, ønsker ikke at kommentere sagen.

Den ansvarlige tilsynsmyndighed kontrollerer regelmæssigt, om jernbanen overholder reglerne ved byggepladser. Faktisk er der siden begyndelsen af ​​2023 blevet påpeget 2.700 sikkerhedsproblemer ved 800 kontroller og tendensen er stigende.

De 3 familier arbejder videre for at sikre, at deres kæres død ikke var forgæves og er derfor rejst til Berlin for at tale med medlemmer af forbundsdagen (det tyske folketing, red.). Målet er at sikre, at man ikke nedtoner problemerne og sikre, at deres kære bliver de sidste døde ved jernbanen. Men ifølge presseberetninger er der allerede i 2024 døde ni arbejdere ved skinnerne.

Ovenstående er et redigeret uddrag af artiklen fra Tagesschau. Du kan på originalsproget (tysk) læse / høre mere på disse links: