Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Af: Jonas Berger Hansen, arbejdsmiljørepræsentant Kalundborg

Vinterberedskab 2024

Så blev det igen den tid på året, hvor kulden sætter ind og sneen måske falder.

Efter sidste års vinterberedskab, som desværre var utrolig mangelfuldt, blev planlægningen startet tidligt i år. Der blev indgået nye kontrakter og nu skulle vi være fremme i skoene sådan, at vi var klar, hvis sneen skulle falde. Det gjorde den så og det må konstateres at beredskabet stadig ikke var helt klart.

Men tilbage til planlægningen i sommeren 2024, hvor der var et møde med DSB-ejendomme, en arbejdsmiljøleder (AML) og en arbejdsmiljørepræsentant (AMR). Her blev den store forkromede planlægning sat på glatis og det blev aftalt, at der skulle laves en fælles overvågning, som sørgede for, at alle indmeldinger blev samlet og sendt videre til de firmaer, som skulle sørge for rydning og glatføre bekæmpelse. Det blev også aftalt, at alle lokale ledere skulle gennemgå alle områder med deres respektive AMR med henblik på at sikre, at gangarealer og perroner var markeret rigtigt i forhold til, om der kræves snerydning og glatførebekæmpelse. Også digitale løsninger, som et fælles “vinterkort”, hvor man hurtigt kunne se, om et givent sted var planlagt til snerydning og hvornår dette ville ske, blev diskuteret.

Vi spoler et par måneder frem og alle AMR venter i spænding på disse gennemgange. Der ventes også spændt på mere information om hele forløbet og hvilke tiltag, der er planlagt. På dette tidspunkt kommer der informationer ud omkring hele vinterberedskabet, med et direkte nummer til vinterovervågningen, som skal koordinere hele forløbet, samt hvordan man kan se oversigtskortet. Her drypper der samtidig tilbagemeldinger ind fra AMR rundt omkring i landet, hvor det forlyder, at vinterkortet rigtig nok er gennemgået af nogen, men ikke den lokale AMR. Dog har den lokale leder været inde over processen på et kort Teamsmøde og fysisk skulle områderne være blevet gennemgået af lokale folk.

Så kom sneen og her blev det meget tydeligt, at der var mangler i vinterkortet. Nogen steder var der hele områder af depotet, som ikke var blevet ryddet, andre steder var det enkelte gangveje, som ikke var blevet markeret på vinterkortet. Mange steder blev der ryddet i løbet af natten, men da morgentrafikken kom i gang, var sneen faldet så kraftigt, at den forebyggende rydning om natten ikke var synlig længere, hvilket ledte til glatte perroner mange steder. Derudover er det også fra togpersonalet kommenteret, at der, hvor perronerne var ryddet, virkede det til, at området, der skulle ryddes, var for kort i forhold til de toglængder, som der blev kørt med. Skulle vi køre med tog, som passede til det ryddede område, skulle toglængden helst ikke overstige 90 meter, hvilket nok er de færreste afgange.

Der bliver i skrivende stund evalueret på vinterberedskabet og de mangler, som er blevet konstateret under den korte tid med snefald, det umiddelbare indtryk lige nu er dog, at de digitale løsninger fungerer efter hensigten, men at den praktiske udførsel har store mangler.

Så vi venter i spænding på, at den næste sne falder.

 

 

Af: Carsten Larsen, arbejdsmiljørepræsentant Nykøbing F

Sneposer

Et andet aktuelt emne for vores arbejdsmiljø i vinterperioden er montering af sneposer.

Sidste vinter blev det pludselig meldt ud til flere lokomotivførere, at man skulle montere sneposer, selv om flere i arbejdsmiljøorganisationen ellers havde fået den opfattelse, at det ikke længere var noget, vi gjorde på grund af de udfordringer, det ofte giver i forhold til op og nedstigning samt fald- og snubleskader.

Det er altid en ledelsesbeslutning, hvad vi skal lave. Ingen tvivl om det. Og vi kan sagtens montere sneposer – heller ingen tvivl om det. Det er så også et ledelsesansvar, at de opgaver, de vil have løst, ikke udsætter de ansattes sikkerhed og sundhed, hverken på kort eller lang sigt. Derfor er der nogle regler, som bør følges. I dette tilfælde er det for op- og nedstigning.

Så arbejdsmiljørepræsentanterne (AMR) rejste spørgsmålet på førstkommende AMU-2 møde, hvor sådanne landsdækkende spørgsmål vel nu en gang hører til. På AMU-2 blev det besluttet, at det skulle undersøges, hvilke udfordringer det gav at montere sneposer. Derfor blev det på næste fælles AMG-møde besluttet, at alle AMR, sammen med arbejdsmiljølederen (AML), skulle lave risikovurdering af forholdene i deres område. Samtidig blev det besluttet, at jeg, sammen med AML fra AMG-ØST/SYD skulle kigge ind i procedurer for, hvordan sådanne opgaver kommunikeres ud, samt om proceduren i DDR levede op til den ønskede sikkerhed for personalet.

Jeg har i skrivende stund ikke deltaget i nogle af delene, men noget er der åbenbart sket, for den 4. december kunne man i “ugens nyheder til lokomotivfører F&R” læse en artiklen omkring sneposer. Her fremgår det, at man bliver kontaktet af LKI-vagten, når det er besluttet, at der skal påsættes sneposer. Så noget tyder da på, at selv om jeg ikke har været involveret som aftalt, så har nogen altså besluttet, at en SMS ikke er den korrekte måde at kommunikere den arbejdsopgave, som det vel er at montere sneposer, til lokomotivførerne på. Det er da dejligt, at nogen lytter og tager ansvar, men jeg er som AMR stadig bekymret over proceduren i DDR, og håber også på, at vi kan få den kigget igennem.

Så er der selvfølgelig det rent praktiske, altså op- og nedstigningsforholdene. Her skulle alle AMG-grupper jo gerne have lavet en risikovurdering, som klarlægger mulighederne for, hvilke steder arbejdsopgaven kan udføres forsvarligt i de enkelte dækningsområder.

Det er arbejdsgiverens ansvar at instruere sine ansatte i de opgaver, der skal udføres, så det bliver udført korrekt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og vi har forhåbentlig alle fået gennemgået og udført proceduren for montering af sneposer (husk sikkerhedsnøglen). Men da vi jo kommer rundt mange steder i det daglige, må vi som LKF selv finde ud af mange lokale forhold. Og et af dem er, hvor det er forsvarligt at montere sneposer. Så det vil nok for mange være en god ide lige at genopfriske, hvordan det er i de områder, som man i det daglige kører i, så man er forberedt, hvis LKI en vinterdag kontakter én for at få monteret snepose.

Derfor! Kontakt din lokale AMR og spørg, hvor det er forsvarligt og om du må få den risikovurdering, hvis der findes en for montering af sneposer i dit område.

Efteruddannelse for AMR

Jeg blev valgt som AMR i Nykøbing Falster tilbage i 2008 og har derfor været en del af arbejdsmiljøorganisationen i en del år. Gennem årene har jeg været involveret i mange spændende ting og sammen med AMR, Ann-Mette Juul Jensen fra København, har jeg, ud over selve arbejdet som AMR for kollegaerne, også haft fokus på at skabe bedre vilkår for os AMR.

I starten af 2024 fik vi endnu en gang en ny organisering af arbejdsmiljøarbejdet i DSB og det er dejligt at se, at flere af de fokuspunkter Ann-Mette og jeg gennem tiden har holdt fast i, er blevet hørt og implementeret. Blandt andet har vi fået anerkendt retten til at mødes og videns dele. Det har de seneste år været struktureret både via det årlige arbejdsmiljøseminar, men også som et fast punkt på vores lokale AMG møder, som alle afholdes samme dato, så vi AMR har mulighed for at mødes bagefter. Dog nogle gange på Teams, men hellere det end slet ikke at mødes. Ligeledes er der nu afsat tid, så det nu er muligt at lave alle de opgaver, der nu en gang er i det daglige virke. Ikke mindst er der nu mulighed for at lave opsøgende arbejde blandt kollegaer, så man kan få hørt alle omkring deres arbejdsmiljø. Det er noget, som er utroligt vigtigt, hvis man gerne vil kunne løfte den stemme for arbejdsmiljøet, som man jo er valgt til som repræsentant.

Der er i den nye organisation nu også afsat tid til at efteruddanne alle AMR, noget vi også gennem årene har haft er stort ønske om at få forbedret. For vores vedkommende blev de første to efteruddannelsesdage afholdt i Telegade den 8. og 9. oktober.

Jeg er ved nogle lejligheder blevet beskyldt for ikke at skrive det samme her i Det Blå Blad, som jeg giver udtryk for i andre sammenhæng. Det er selvfølgelig en påstand, som jeg har svært ved at genkende. Så for at undgå dette, har jeg denne gang indsat min evaluering af uddannelsen (med kursiv), som jeg har sendt til DSB arbejdsmiljø:

“Jeg synes alle emner er relevante og der er ingen emner som jeg mener bør udelades. Jeg betragter dette kursus som en form for et grundkursus, som det også blev sagt, og så forventer jeg, at vi næste år fordyber os i nogle mere specifikke emner. Det, syntes jeg, er en super god tilgang og jeg er meget glad for, vi endelig får noget mere uddannelse. Noget jeg har efterlyst i mange år. Jeg syntes også det er supergodt, at vi samles på denne måde, da det giver masser af dialog og vidensdeling på tværs, når man mødes flere sammen. Både ledere og medarbejderrepræsentanter. Som jeg sagde, savner jeg det sidste led fra ledelsen, nemlig den leder, som jeg skal arbejde sammen med i mit daglige arbejde ude i organisationen. Jeg forstår til fulde hvorfor de ledere italesættes, som “ikke en del af organisationen”, det blev jo også bekræftet af vores arbejdsmiljøpartners bemærkning “Er du rigtig klog, du har jo lige udvidet arbejdsmiljøorganisationen med 300”. Det ændrer bare ikke på, at de har det daglige ansvar for de ansattes arbejdsmiljø og dermed bliver de også en del af mit daglige arbejde som arbejdsmiljørepræsentant ude i nederste niveau. Jeg syntes, vi i organisationen potentielt mister vigtigt viden om de ansattes arbejdsmiljø, som kunne indgå i arbejdet for at skabe de bedste muligheder/løsninger for de ansattes daglige arbejdsmiljø. Jeg takker for nogle gode og givende dage, hvor der var en god tone og plads til debat og synspunkter og jeg ser allerede frem til næste år, vi mødes i denne sammenhæng”.

Som det forhåbentlig klart fremgår af min evaluering, syntes jeg det er et godt tiltag, og et kæmpe skridt i den rigtige retning at få mere og bedre uddannelse i arbejdsmiljøorganisationen. I mine øjne kan det kun give et løft til hele organisationen, og jeg er glad for, det er lykkedes for arbejdsmiljøchefen at gennemføre dette initiativ! Som jeg også nævner i min evaluering, så savner jeg bare det sidste led, nemlig den daglige leder, som jo alt andet lige er den, som har ansvaret for det daglige arbejdsmiljø ude omkring på depoterne.

Jeg ved den nuværende arbejdsmiljøorganisation skal evalueres af parterne, som har indgået rammeaftalen, som danner grundlaget, og jeg kan jo kun håbe på, at næste skridt bliver en erkendelse fra begge aftaleparter af, at alle ansvarlige for det daglige arbejdsmiljøarbejde også skal beskrives i den kommende aftale, så vi kan få endnu en forbedring gennemført, noget som jeg sammen med Ann-Mette også har kæmpet for i årevis. Nemlig at få opfyldt nærhedsprincippet, som vel er det vigtigste for at få udført et godt og effektivt og handlekraftigt arbejdsmiljøarbejde helt ude i alle kroge af vores virksomhed.

Jeg vil benytte lejligheden til at ønske alle god jul og godt nytår. Jeg håber de fleste af jer har rimelig balance mellem arbejde og fritid hen over juledagene med mulighed for at tilbringe noget tid med jeres kære.

Pas på dig selv og dine nærmeste.