Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Af: Anders Bech Pedersen, lokomotivfører Nykøbing F
Der er bred enighed om, at en balanceret kost er essentiel for at præstere optimalt i både arbejdsliv og hverdag. Alligevel viser data, at mange danskere har udfordringer med at opnå en sund kost (kilde: danskernessundhed.dk). Så er det jo skønt, at DSB beskriver sig som en virksomhed, der prioriterer medarbejdernes sundhed. Det understøttes af tilbud som sundhedsordninger, fitnessaftaler, kantiner med fokus på de officielle kostråd og endda frugtordninger.
Men disse tiltag når ikke alle medarbejdere. Selv om frugtordningen er en del af DSB’s sundhedspolitik, oplever vi, der arbejder på DSB’s yderdepoter, sjældent denne opmærksomhed på sundhed. Vores oplevelse er, at disse tilbud kun er tilgængelige for dem, der arbejder på DSB’s store lokationer, hvor der er etableret kantiner. Det er skam positivt, at kollegaerne på Københavns Hovedbanegård, Aarhus, KAC og andre centrale steder har adgang til disse tiltag. Men når jeg spørger mine kollegaerne på depoterne Aalborg, Næstved, Odense, Tinglev, Esbjerg og Nykøbing Falster, så modtager de aldrig frugt. Ja, faktisk kendte de fleste slet ikke til sådan en ordning og det har i den grad givet anledning til spørgsmål.
Jeg har derfor ad flere omgange forsøgt at få afklaring om frugtordningen og fraværet af den på yderdepoterne igennem dialog med formanden for DSB’s kantineudvalg, Poul Gemzøe-Enemark.
Dialogen er forløbet ganske fornuftigt, men på trods af udsagn fra formanden om, at en intern undersøgelse af sagen er påbegyndt i august måned, har jeg her medio november endnu ikke fået svar på, hvor frugten til de små depoter bliver af.
Så med denne langstrakte undersøgelses tid er jeg nok desværre snart nået til den opfattelse, at alle de fine intentioner på ABC kun er noget man taler om. Man mener det ikke rigtigt, men er nok mere ufrivilligt tvunget til at have det de steder, hvor der er kantiner, da man dermed ikke rigtig kan gemme sig bag forskellige undskyldninger, som “at det er svært at administrere” eller lign.
Jeg undres også over, at dette “problem” på ingen måde et nyt og har været rejst flere gange af medarbejdergrupper i forskellige udvalg. Læg dertil hvem der sidder i Kantineudvalget og hvor længe de har siddet der, men tydeligvis ikke har gjort noget som helst ved det. Man kunne jo, hvis man var meget konspiratorisk anlagt, godt få den tanke, at et eller flere af medlemmerne i Kantineudvalget måske havde fået en eller anden form for alternativ aftale for at sylte sagen.
Efter jeg er begyndt at grave i dette emne, har jeg fået flere henvendelser fra mine kollegaer på yderdepoterne, som føler sig sat uden for det fællesskab, der ellers burde omfatte alle medarbejdere. Jeg kan derfor bare konstatere, at er man ansat på et yderdepot, så er man en mindre del af DSB-fællesskabet og til en vis grad overladt til sig selv og sine nærmeste kollegaer (se tidligere indlæg i DBB 01-2024 og svaret i DBB 02-2024 om, at der er meget langt fra Telegade til virkeligheden).
Det er oplagt offentligt at drøfte den ledelsesmæssig prioritering for at sikre lige adgang til sundhedstilbud. Der er løsninger, som ikke kræver store ressourcer. Så i stedet for passivt at acceptere denne forskelsbehandling, vil jeg bare opfordre mine kolleger til at tage dialogen med deres ledere og sætte gang i den lokale debat om, hvorfor sundhedstilbuddene ikke er ens for alle i #voresDSB.
Det Blå Blad har bedt vores kantineudvalgsmedlem, Hans Merstrand svare på Anders’ læserbrev
Hans Schøn Merstrand, kantineudvalgsmedlem, LPO
Tak for dit læserbrev. Det giver lidt liv i Det Blå Blad og du rammer lige ned i noget meget aktuelt.
Jeg vil ikke gå ind i diskussionen om DSB’s sundhedspolitik, eller anden politik i DSB (eller afstanden mellem Telegade og driften), blot gøre opmærksom på, at man kan læse på DSB’s intranet, at der er frugtordning i DSB til alle medarbejdere.
Men både du, jeg – og ikke mindst alle vores andre kollegaer på hovedparten af landets tjenestesteder – ved, at der ikke er frugtordning (udover København og et enkelt andet mindre sted). Det er altså langt under halvdelen af lokomotivpersonalet, der har frugtordning. Det samme gælder for togpersonalet.
Så der er altså ikke frugtordning på store lokationer for lokomotivpersonalet undtagen København. Og så kan man da endda diskutere, om København reelt har en frugtordning, når der ingen frugt er i ”Remisen”. Når kantinen og pauselokalerne ligger i hver sin ende af Hovedbanegården, er det vel ikke helt urimeligt at sige, at ordning ikke er reel?
Status på frugtordning til det kørende personale (lokomotivpersonalet og togpersonalet) er, at vi medarbejderrepræsentanter i DSB Kantineudvalg, rejste sagen om den manglende frugtordning tilbage i december 2022, altså for to år siden. På det seneste Kantineudvalgsmøde den 5. december i år, var emnet oppe igen. Så i skrivende stund afventer vi en tilbagemelding på frugtordning til det kørende personale. Alternativt vil vi bede DSB om at beskrive, hvilke personalegrupper der ikke har frugtordning (vel egentligt en lidt ”kedelig” information på abc.dsb). Jeg tror bestemt på, at DSB får styr på frugtordning til os i driften, for ellers giver al fremtidig snak om sundhed og trivsel vel ikke nogen mening?
Udover frugtordning så ønsker en samlet medarbejderrepræsentation at få udbygget bl.a. madpakkeordningen og kantineordning på de lokaliteter, hvor der i dag ikke er kantiner. Derfor er det bl.a. vigtigt, at der kommer et produktionskøkken på det nye værksteder i Næstved, for så vil denne kunne levere madpakker til både Næstved og Nykøbing F. Det er en sag vi kæmper for sammen med vores gode kollegaer i FO-Metal. Det er en sag, som drøftes løbende og status er p.t., at DSB vil nøjes med et anretter køkken, som drøftelsen fortsætter …
På Aarhus H er der indført madpakkeordning. Det er et kæmpe hit, blandt det kørende personale. På knap et halvt år er ordningen blevet det sted i DSB, hvor der udleveres flest madpakker. Den succes må der være nogle i Telegade, der lytter til, tænker jeg. Madpakkerne leveres fra DSB’s egen kantine på værkstederne i Aarhus.
Også i Fredericia vil medarbejderrepræsentanterne i Kantineudvalget gerne have en madordning, på en eller anden måde (sagen er rejst).
Derudover har det længe været fokus på øget rabat til sunde udvalgte vare i DSB’s 7eleven butikker, så vi kan nå helt ud i de små kroge af Danmark, hvor vi fra produktionen færdes året rundt og på ale tider af døgnet. Det er en sag som drøftes løbende.
Men for at afslutte med det første, så er jeg overbevist om, at DSB inden længe vender tilbage til os medarbejderrepræsentanter i Kantineudvalget og meddeler, at der bliver en reel frugtordning til alle i DSB, også for os der er ude i driften – året rundt og på alle tider af døgnet. Ellers skal DSB bare være ærlig og meddele, at den største del af driftspersonalet IKKE HAR FRUGTORDNING.