Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Af: Ole Bang, lokalgruppeformand i Fredericia og Peter Kanstrup, områdegruppeformand
I forbindelse med DSB’s tab af hovedparten af kørslen på ”Den Skrå Bane” (Vejle-Herning- Holstebro-Struer) og bortfald af en række fjerntog mellem Thisted og København, henholdsvis Struer og København via Skive – Viborg – Langå, lukkede Struer ved udgangen af 2020 som selvstændigt depot / tjenestested. Samtidig med nedgraderingen til et mødested under Fredericia depot, blev antallet af medarbejdere reduceret fra 37 til 14. Her på redaktionen havde vi i Det Blå Blad 5-2020 naturligvis fokus på de voldsomme ændringer, vores gode kollegaer i det nordvestjyske måtte lægge ryg til, men også fokus på den aftale, som sikrede, at der trods alt fortsat var et arbejde ved DSB i Struer til mere end 35% af de kollegaer, der var kommet i klemme i politikernes mantra om udliciteringernes herligheder. I den forbindelse skal der lyde en stor tak – endnu engang – til både ledelsen i DSB, repræsenteret ved nu pensioneret togpersonaleområdeleder, Leif Fabrin og vores daværende områdegruppenæstformand, nu pensioneret lokomotivfører (K), Jan B Danielsen.
Aftalen for de tilbageværende 14 lokomotivførere og et tilsvarende antal togførere var dog af begrænset varighed, idet deres beskæftigelse, udover afløsning i Fredericia, var de resterende 4 fjerntog i hver retning mellem Struer og Fredericia. Den kørsel var på lånt tid. Eller rettere kørslen var kun garanteret frem til trafikkontraktens fornyelse senest ved udgangen af 2024. Da tidspunktet for en afklaring nærmede sig i efteråret 2023, iværksatte vi i LPO – i tæt samarbejde med de nu kun 6 tilbageværende lokomotivførere (og med god hjælp fra togpersonalet) – en række initiativer, som skulle sikre, at Struer også ville blive betjent med fjerntog til hovedstaden i den nye trafikkontrakt. Det lykkedes som bekendt, hvilket man som læser af dette tidsskrift, fik uddybet i en artikel i Det Blå Blad 5-2023.
Og hvad er der så sket siden?
Ja, I det forgangne år (K24) har det resterende tog- og lokomotivpersonale i Struer været travlt beskæftiget med at holde fjerntogene kørende til og fra Nordvestjylland. Afløsning i Fredericia forekommer stort set ikke for lokomotivpersonalet og kun sjældent for togførerne. Så alle har hidtil været glade. Det ændrer sig måske lidt ved overgangen til K25, hvor der bliver færre Struervendte tjenester pga. af en ny køreplan med korte vendetider i Struer, som – i parentes bemærket – medfører risiko for, at forsinkelser fra syd / Hovedstaden fører til utilsigtede vendinger i Holstebro og deraf følgende dårlig service og manglende rengøring.
Nå, det var et sidespring. Tilbage på sporet. De færre tjenester øger naturligvis risikoen for, at de 5 resterende kollegaer skal forrette tjeneste i Fredericia en sjælden gang imellem, selv om det hverken er ønskværdigt eller udgangspunktet. Skulle det alligevel ske, så trøster vi os med, at det er gæve gutter, som er vant til lidt af hvert og som er kendt for at løse de opgaver og udfordringer, der er i hverdagen. So kein problem. Eller rettere lige nu er der ingen problemer …
Det ændrer sig måske, hvis vi ser lidt længere frem i tid.
Vi ved, at der er et ledelsesmæssigt ønske om at minimere de kvadratmeter, der stilles til rådighed, i yderste konsekvens så meget, at der i princippet kun er et pauselokale og et toilet. Omvendt er der næppe den store risiko for, at nogen ønsker at bruge en masse penge på at ændre lokaler, medmindre de eksisterende lokaler kan lejes ud. Hidtil er det ikke lykkes for DSB Ejendomme at finde en lejer, men det kan – selv i Nordvestjylland – ændre sig.
Og så er der måske grund til bekymring, hvis vi kigger endnu længere frem. I trafikkontrakten står, at DSB skal køre fjerntog til Struer. Som følge at den manglende elektrificering af ”Den Skrå”, vil det i udgangspunktet stoppe i 2030, idet DSB til den tid – i henhold til trafikkontrakten – udelukkende skal have el-tog. Ud over at det ikke / næppe er alle 5, som til den tid er overgået til en tilværelse som pensionist, så har ledelsen indtaget den holdning, at de kun vil garantere mødestedet i Struer for en køreplansperiode ad gangen. På den ene side giver det noget utryghed blandt personalet, på den anden side er det ikke en helt uforståelig pointe, i hvert fald ikke så længe det er uklart, om man kan tiltrække afløsere for dem, der går hjem i perioden, især hvis de går rimelig samlet, når den ansættelse man eventuelt kan / vil tilbyde formentlig kun er for en kortere periode.
Vi er i LPO i dialog med kollegaerne i Struer om dette og har også haft de første løse snakke med Drift F&R. Det er vores opfattelse, at problemet bør kunne løses, alternativt at vi kan skrive os frem til en løsning, så DSB ikke lige pludselig står med et tilsagn til personalet i Struer, som de ikke kan honorere.
Og lad os så slutte den artikel med at kigge endnu længere frem end 2030, eller hvornår DSB nu får sagt farvel til de sidste dieseltog …
Vi vil i LPO naturligvis altid have en interesse i, at det går togdriften – og især DSB – godt. Det har været lidt en kamp i store dele af Jylland, hvor DSB har været på retræte stort set uafbrudt siden årtusindskiftet. Og det fortsætter, medmindre elektrificeringen af de danske jernbaner udbygges yderligere. Her tænkes specifikt på netop ”Den Skrå” (og naturligvis også på den gamle fjernbane i Vendsyssel, som udelukkende har været betjent af lokaltog de seneste 5 år). Heldigvis er borgmesteren i Herning vågnet op til dåd og det er bestemt prisværdigt. Ikke bare fordi, der ikke sker noget, hvis de politikere, som har en særlig interesse i Nordvestjylland, ikke snart kommer på banen, men bestemt også fordi Herning nok er den by, som har de største muskler i forhold til at få tingene til at ske. I LPO vil vi følge op på den politiske snak, transportministeren har inviteret de berørte borgmestre til, henholdsvis den dialog, der lægges op til med pendlerne. Og vi vil, i det omfang det er muligt og giver mening, også tage kontakt til både Dansk Jernbaneforbund og relevante politikere i Folketingets Transportudvalg.
Og ja, det vil naturligvis ske i samarbejde med den gæve håndfuld lokomotivførere fra Struer.