|
Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Af: Carsten Understrup
Inden rygterne overhaler fakta, må jeg hellere lægge ud med fakta. Der skal i forbindelse med IVU-premieren (eller snarest muligt herefter) formentlig findes nogle depoter, i hvert fald mindst ét mindre og ét større depot, der skal fungere som prøveklud (pilotprojekt) for IVU i fuld skala. Og det er korrekt at Aarhus er kandidat som større depot – mens vi stadig kan betegnes som et sådan.
Og hvad er så IVU? Det er et totalt planlægningssystem, således at det både kan disponere materiel og medarbejdere ved et tryk på en tast. Og så må man sige, at DSB A-siden stort set har lagt alle deres æg omkring Work-life balance i IVU-kurven. Så et IT-system, der har en del at skulle leve op til og honorere.
Efter planen starter IVU op d. 27. oktober og jeg anser, at der allerhøjest kan blive tale om en mindre udskydelse af deadline, hvis overhovedet nogen.
Da DSB A-siden holder kortene ganske tæt til kroppen, er det nærmest umuligt at komme med flere fakta. Men som det ser ud i min optik, vil en fuldskala implementering i Aarhus se ud som følger. D. 28. oktober overgår reserven til at blive tjenestefordelt af IVU efter de indlagte LKF ønsker. Turene fortsætter uændret til turskiftet 5. januar 2026. Fra d. 5. januar 2026 tjenestefordeles alle LKF i Aarhus i henhold til indlagte ønsker i IVU, præference søgning.
Ovenstående kan jo ændre sig, da der stadig forhandles vilkår mellem A og M-siden. Men ture som vi kender dem, er en saga blot, senest i 2027 – anser jeg – men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Jeg er klar over den usikkerhed, det vil give hos mange. Alene derfor forstår jeg ikke A-side hemmelighedskræmmeriet omkring IVU og systemets muligheder. Jo, jo, A-siden taler i tide og utide om den fantastiske fremtid IVU vil give, men kan / vil ikke konkret fortælle, hvad der er så fantastisk.
Jeg er ikke Luddit eller maskinstormer, men som mange andre bliver jeg også usikker, når fremtiden byder på noget ukendt. Men hvis IVU kan give en bedre balance mellem arbejds- og privatliv, så skulle man da være et slemt skarn ikke at tage imod dette. Jeg havde derfor meldt mig som superbruger, men blev vejet og fundet for let – ikke så tit det sker.
Jeg synes ellers, jeg var en oplagt kandidat til superbrugerkurset. Ét, er jeg ret sikker på, at min telefon kommer til at ringe endnu mere omkring IVU og svaret vil stadig være: ”Det aner jeg ikke”. To, hvis jeg kan lære og forstå at bruge IVU, ja så kan alle være med. Og som Einstein sagde: ”Hvis ikke man kan forklare selv komplekse problemstillinger, så en seksårig kan forstå dem, Ja så har man ikke selv forstået dem. Så kunne nogen have undervist mig, så jeg blev superbruger, ja så ville der jo være nogen ved DSB, som forstod IVU.
IVU er et præferencesøgningssystem. Af den grund anser jeg fuldskalaimplementeringen kan give den fordel, at systemet ikke er låst af tjenesterne, der er bundet i turene. Hvis IVU ikke er låst, burde systemet have de bedste forudsætninger for en høj målopfyldelse. Ture i IVU vil alligevel blot vil være nogle rammer, der kan korrigeres i henhold til korrigeringsaftalen (har jeg hørt). Det vigtigste er målopfyldelsen af indlagte ønsker og tidshorisonten, hvori man kan se sine tjenester.
Men jeg tillader mig stadig at være skeptisk. For hvis DSB A-siden har et sådan vinder IT system, hvorfor synges og råbes det ikke ud fra alle hustage? Hvorfor er det så hemmeligt?
Og så er jeg ikke ret imponeret af målopfyldelsen af indlagte ønsker i IVU, 85% hører jeg, men også dage med en målopfyldelse i 30’erne. Jeg tjenestefordeles med procenter i 90’erne, så nu skal jeg så nøjes med det gennemsnit, IVU har præsteret indtil nu ved S-tog.
Jeg fortsætter lidt videre med noget tjeneste og turrelateret og med en opfordring. Jeg ved det er tidligt, men oktober er over os inden vi ved af det. Tidligt skriver jeg, ét fordi jeg endnu ikke er oplyst om behovet og to, ikke ved hvem der evt. fortsætter med at køre i weekendtur. For det er weekendture opfordringen drejer sig om. Så har du gjort dig overvejelser om dette, så giv lyd til din personaleleder eller til mig. Det ville være rart at have et antal tilkendegivelser, når behovet offentliggøres.
Men følger weekendtursbehovet personaleudviklingen på depotet, må behovet for weekendture vel være faldende? For ganske langsomt svinder depot Aarhus ind. Ved seneste refusions opgørelse, primo juni, var vi 111 lokomotivførere (LKF) på depotet. Og i mine sorteste øjeblikke, ser jeg det som en absolut risiko, at vi inden årsskiftet er tættere på 100 end 110 LKF.
DSB A-siden deler ikke mine bekymringer. Deres personaleprognoser viser noget andet end det, jeg uvidenskabeligt kommer frem til, ved at tale med og i det hele taget omgås mine kolleger på depotet.
DSB A-siden ser ind i ansættelser ultimo 2026, hvilket vil betyde produktionsklare LKF, ultimo 2027. Og til den tid er depotet reduceret til et tocifret antal LKF. Alt i alt en ret deprimerende udvikling, som det endnu ikke er lykkedes LPO Aarhus at stoppe, eller overbevise DSB A-siden om er bekymrende. Så A-siden må nok lære det på den hårde måde. Desværre betyder det også den hårde måde for os som LKF. Derfor min bekymring. Virksomheden ligger, som de har redt, og er advaret. LKF er blot ofre for manglende rettidig omhu.
Landets to nordligste jyske depoter – kærligt kaldet Sure nord, tror da det er kærligt – kan dog stadig mønstre én LKF fra depot Aalborg og 13 LKF fra depot Aarhus til studietur. Studietur 2025 havde Koblenz som mål for rejsen. I uge 20 (12. – 16. maj) drog 14 oplagte LKF afsted. Se rejsebeskrivelsen på side XX i denne udgave af Det Blå Blad.
Så til sidst endnu en opfordring i dette lokalindlæg. Der er plads til flere på Oplysningsudvalg Aarhus´ studieture. Næste tur er en efterårstur i 2026. Datoen, som endnu ikke er fastsat, annonceres så det er muligt at søge frihed til turen i det hovedferievalg, hvor turen er placeret.
2025 studieturen var en forårstur i det herligste sommervejr, et sommervejr der fortsatte efter hjemkomst til depotet.
God sommer og pas på jer selv derude.