|
Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Af: Torben Rydahl Due
De seneste måneder på Danmarks største internationale depot, hvor samtlige lokomotivførere kører udenlands, har med en enkelt undtagelse ikke budt på de store forandringer (undtagelsen følger sidst i dette indlæg). Dette, sammenholdt med den noget ensformige kørsel, giver mulighed for nogle infrastrukturmæssige kuriositeter/mærkværdigheder. I Tinglev kører vi dagligt igen og igen på de samme cirka 180 km jernbanestrækning, som med lidt god vilje kan fordobles til 360 km, da vinklen på det oplevede jo indimellem vendes 180 grader.
F.eks. når vi kører ud af Vejbæk i sydgående retning, så møder vi først balisen til overkørsel 216 inden vi 200 meter længere fremme passerer 11,5 mærket til selvsamme overkørsel. Det hænder i denne situation, at overkørslen først bliver sikret efter toget har passeret balisen men inden 11,5 mærket, dette er jo “helt efter bogen”, men det registrerer atc’en jo og tvinger desværre toget ned på 5 km/t ved passage af overkørslen. Dette afføder helt naturligt spørgsmålet: Hvem har i tidernes morgen været så genial, at lægge balisen før 11,5 mærket???
Lignende situation har i skrivende stund også været et tema i Kolding i den seneste måneds tid. Ifm. udkørsel mod Taulov fra spor 2, har der længe været et LA-forhold i udkørselsenden på 40 km/t., men også her ligger der en emsig balise cirka 20 meter før LA-forholdets begyndelse, som ret konsekvent siger, at nu tyvstarter det. Denne fælde røg undertegnede i, selvom jeg fint havde timet en bremsekurve ned mod standsignalet lidt længere fremme. Balisen tillod dog ikke min kontrollerede hastighed, hvilket ifølge fjensstyringscentralen også gjorde sig gældende for andre talentfulde lokomotivførere.
Angående LA-forhold generelt, så er depotet i bl.a Tinglev ret udfordret. Når vi møder ind til en tjeneste og på 13 minutter nærmest skal overpræstere ifm “Cin” og måske når, at kaste blikket op på den ophængte skærm på stuen. Her mødes det forventningsfulde blik af en statistik over rettidigheden på fjern og S-tog. Sidstnævnte har vi ingen indflydelse på og førstnævnte er ganske enkelt umuligt at opfylde på tog, som vi kører til Fredericia. Årsagen er de indlagte forhindringer, som vi mødes af fra Kolding-Fredericia. Længe var der et LA-forhold på stationen i Taulov på 40 km/t., da dette forsvandt blev jubel erstattet af en ny skuffelse, da der nærmest i samme døgn blev oprettet et lignende forhold mellem Kolding og Taulov. Der er helt sikkert i samtlige tilfælde god grund til og belæg for disse, men det har konsekvenser for førnævnte rettidighed samt for kommende arbejdsopgaver, pauselængder og ikke mindst missede “pas-tog” sydpå.
Gennem efterhånden ganske lang tid har der på Padborg station også været et LA-forhold på 40 km/t., hvilket særligt med indkørsel sydfra koster meget tid samt giver os et kundemæssigt dårligt standsested, som TUS-togvejen dikterer. Efter lang tids tovtrækkerier mellem DSB og Banedanmark havde vi ellers endelig tilkæmpet os det naturlige og ikke mindst mest synlige standsested udfor trappen, men nu holder vi atter gemt bag stationsbygningen, hvilket helt sikkert har kostet nogle kunder deres planlagte tog.
I 1981 gik undertegnede i 9.klasse på Hald Ege skole, Viborg FF debuterede i landets bedste fodboldrække, Hvidovre vandt deres seneste fodboldmesterskab, Anker Jørgensen gik af som statsminister og endelig lå dannelsen af SønderjyskE årtier ude i fremtiden. Hvad skete der ellers i dette år……jo togfører Christian Schultz blev ansat i DSB, men nu efter godt 43,5 år har han med månedens udgang valgt at takke af og overgå til pensionistlivets lyksaligheder. Rigtig mange kunder (ca. 6 millioner = hele Danmarks befolkning) og anslået omkring 4365 kolleger har nydt godt af Christians professionelle arbejde og fantastiske humør. Du ønskes alt det bedste for fremtiden.
God sommer!