Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Ingen tvivl om, at der i medlemskredsen p.t. er en mange spørgsmål vedr. IVU og hvad fremtiden bringer, når dette planlægningssystem tages i brug. Spørgsmålene har fyldt på de stuemøder, vi har haft i foråret / forsommeren og vi skulle hilse fra vores lokale TR og sige, at de fortsat fylder og giver anledning til nogen utryghed.

 

Det var naturligvis dejligt, hvis alle spørgsmål kunne besvares. Det kan vi desværre ikke, men intentionen med denne medlemsinformation er at prøve at skabe noget klarhed. Vi ved at:

  • Ledelsen har besluttet at indføre planlægningssystemet IVU for LKF i Drift F&R i efteråret 2025 (d. 27. okt. om alt går vel). Uagtet det vil de eksisterende ture (som altid) være gældende frem til primo januar 2026.
  • Indførelsen af IVU vil – i hvert fald over tid – medføre betydelige forandringer, som vil ændre måden vi fremadrettet tjenestefordeles på.
  • De erfaringer ledelsen har med IVU er meget sparsomme (har været i drift på S-tog siden 1. maj 2024).
  • Der har været nogle drøftelser mellem ledelsen og LPO omkring en revidering af vores fælles arbejdstidsaftale, så den passer bedre til IVU. Der er i skrivende stund ingen konklusioner på disse drøftelser, men vi har i LPO opfordret til, at systemet afprøves gennem pilotprojekter, så vi kan skabe nogle brugbare erfaringer, så eventuelle ændringer bygger på viden, ikke formodninger.
  • Med det sagt, er det væsentligt at pointere, at arbejdstidsaftalen ikke er opsagt og LPO ønsker ikke at opsige den. Så indtil der er et tilfredsstillende grundlag at revidere aftalen på, så er den gældende, medmindre ledelsen opsiger den. Det er der dog ikke på nuværende tidspunkt grund til at antage, idet DSB’s seneste officielle melding (fra underdirektøren i Togdrift) er, at arbejdstidsaftalen er gældende.
  • Mangel på information fører til rygter og en del af disse opstår sandsynligvis på baggrund af det, man hører fra andre faggrupper (togpersonalet og S-tog). Det er i den forbindelse vigtig at bemærke, at vi står med ret forskellige udgangspunkter i de tre grupper. Forløbene, og den retning drøftelserne med ledelsen tager, kan derfor ikke sammenlignes.

 

Lad os slutte af med at udtrykke forståelse for den usikkerhed og frustration den begrænsede information medfører i medlemskredsen og samtidig slå fast, at vi i LPO ønsker at skabe de bedst mulige arbejdsforhold for lokomotivførerne i de nye rammer, som IVU – uanset hvor vi lander – vil medføre. Det kan du læse mere om i lederen i seneste nummer af Det Blå Blad.