|
Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Vi har i LPO de seneste dage modtaget en række henvendelser fra medlemskredsen, som indikerer, at DSB ikke har kodet IVU-systemet med de aftaler og regler, der fremgår i eksisterende aftaler – som i parentes bemærket IKKE er opsagt – henholdsvis fremgår af LKF-håndbogen, som parterne har skrevet i fællesskab. Det handler om:
- LKF i reserverammeture kan ikke længere orientere sig om deres tjeneste 28 dage før
- LKF i reserven kan ikke længere orientere sig om deres tjeneste 23 dage før i Ferieplan (selv om dette system bygger på SAP-data, som kommer fra IVU)
- LKF i ture med reserveuger opfattes af IVU som kørende i reserven med 10 dages underretning, også i de uger, hvor LKF kører i den del, hvor der er tidsfastsatte vagter
- LKF i tur kan ikke længere orientere sig om overholdelse af korrigeringsaftalen ved korrigeringer over 45 min, da LKF ikke kan se dag 29 og 30 i IVU
Vi har desuden fået en række henvendelser som indikerer, at systemet ikke kan håndtere korrigeringsreglerne korrekt.
Om ovenstående blot er toppen af isbjerget, eller der også er flere / andre udfordringer vides ikke, men det skal naturligvis afdækkes og her er vi helt afhængige af, at I melder de ting ind til jeres lokalgruppe, som afviger fra det aftalte. På forhånd tak.
Vi er i LPO mildt sagt noget rystede, ikke mindst fordi DSB på intet tidspunkt har orienteret LPO om, at der skulle være udfordringer med at overholde det, som parterne har aftalt.
Nærværende er i sagens natur dybt problematisk. Problemstillingerne ER rejst overfor DSB. Indtil videre er det dog ikke lykkedes at få nogle brugbare svar eller nogle bud på en eller flere løsninger. Dem vil vi naturligvis fortsat presse på for at få (både svar og løsninger), men da tid er en meget væsentlig faktor i denne sag, idet kollegaerne allerede oplever forringelserne, har vi ikke anden mulighed – for sådan er den danske model – end at anmode ledelsen om en lokalforhandling på baggrund af omfattende overtrædelser af eksisterende aftaler, jf. ovenstående punkter. Lokalforhandlingen skal, jf. aftale mellem arbejdsmarkedets parter (FH og DA), afholdes straks muligt. Så det ser vi frem til og holder jer naturligvis underrettet.
Uagtet ovenstående er det fortsat vores håb, at de igangværende forhandlinger om IVU, arbejdstid og pilotprojekter kan føre til et resultat som sikrer, at det i 2026 – via en række forsøg (pilotprojekter) – bliver afdækket, hvad der fungerer i IVU og hvad der ikke gør. Dette naturligvis med intentionen om at sikre den bedst mulige balance mellem arbejds- og fritidslivet til glæde for medarbejderne og dermed også til glæde for DSB.