Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Midt i alle de udfordringer overgangen til IVU afstedkommer skal der også være plads til en lille solstrålehistorie, uagtet den måske ikke fylder meget i det store billede, har den faktisk en ret markant betydning for et antal af vores kollegaer.

 

Det handler om pilotprojektet vedr. muligheden for – frivilligt – at køre flere nattjenester end foreskrevet i Jernbaneoverenskomsten. Pilotprojektet er nu erstattet af en almindelig lokalaftale og det er aftalt, at tilbuddet udvides til at gælde alle lokomotivførere i Drift F&R.

 

Aftalen er underskrevet og kan læses på vores hjemmeside under punktet ”Aftaler” -> ”Lokalaftaler” eller via dette link

 

Aftalen er gældende fra d. 27. oktober (overgangen til IVU). I en overgangsperiode vil både pilotprojektet og den fremadrettede aftale være gældende, idet dem, som allerede er omfattet af en individuel aftale, jf. pilotprojektet, fortsætter på denne aftale indtil videre. LKF der fra d. 27. oktober 2025 og fremefter ønsker at blive omfattet af aftalen, vil alene være omfattet af den nye almindelige lokalaftale. Essensen i de to aftaler er ens.

 

Det er, jf. den nye lokalaftale, en forudsætning for at indgå en individuel aftale om at køre mere nat, at medarbejderen kører i reserven. Medarbejdere – som indgår en individuel aftale – har mulighed for at sikre sig, at de nattjenester, der køres, er enten såkaldte morgennætter (mødetid mellem 03:00 og 04:30) eller aftennætter / hele nattjenester (arbejde som mindst omfatter hele tidsrummet 00:00 til 03:30)

 

Hvis du ønsker at gøre brug af muligheden for at køre mere nat, skal du kontakte Personaleplanlægningen (cholm@dsb.dk), idet den individuelle aftale herom skal indgås direkte med dem.

 

*En almindelig lokalaftale med 3 md. opsigelse, ligesom øvrige lokalaftaler