Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

I fortsættelse af næstsidste afsnit i medlemsinformation nr. 31-2025 kan vi oplyse, at der nu er afholdt lokalforhandling i forhold til punkter, som fremgår af nævnte info (og i øvrigt en række yderligere overtrædelser relateret til overgangen til IVU). Lokalforhandlingen blev afholdt d. 21. oktober. Der kunne ikke opnås enighed om vores væsentligste ankepunkter omkring de forringede vilkår for både reserven og reserverammeturene, hvor muligheden for at kunne orientere sig om egen arbejdstid frem i tid (dag 22, henholdsvis dag 28) er fjernet. Ledelsen fastholdt, at de pågældende forhold ikke er indskrevet i lokalaftalen. Dette er ganske vist korrekt og det er også korrekt, at sagerne derfor ikke juridisk kan gøres til genstand for fagretlig behandling. Men, men, men … Det ændrer bare ikke på, at de nævnte forhold fremgår af teksten i LKF-håndbogen, som er skrevet i enighed, henholdsvis af udsendt info fra ledelsen, senest i forbindelse med ledelsens information om, at turene og reserven fortsætter uændret efter d. 27. oktober. Så det udsendte er vel det, man kalder en sandhed med modifikationer, idet vilkårene er ændret på meget væsentlige punkter. Ydermere så er det vilkår, som vi ved har haft betydning for et stort antal LKF både i almindelighed og ved det seneste turvalg i særdeleshed.

 

Der kunne heller ikke opnås enighed om at sikre LKF i tur mulighed for at orientere sig om kommende tjenester på dag 29 og 30, som ellers er en betingelse for, at LKF kan validere om korrigeringer over 45 min er lovlige (lavet i det store korrigeringsvindue). Ledelsens standpunkt var her det samme som anført ovenfor.

 

I forhold til de mange brud – eller mistanker om brud – på aftaler, var der enighed om at gennemgå alle disse snarest, primært for at afdække evt. systemfejl i IVU, sekundært (men ikke uvæsentligt) for at afregne disse sager, hvor der har været et brud.

 

Senere på dagen d. 21. oktober mødtes parterne for en drøftelse af forlængelse af eksisterende ture ind i 2026, noget som både ledelsen og LPO har indikeret kunne være en god ide for at skabe lidt ro i en turbulent tid. Det gode i ideen har naturligvis – i hvert fald for vores vedkommende – været koblet til ledelsens forsikringer om, at turene og reserven ville fortsætte uændret efter d. 27. oktober. På baggrund af det ovenfor beskrevne omkring lokalforhandlingen må vi bare konstatere, at det på ingen måde længere er tilfældet. Knap halvdelen af vores medlemmer kører i reserven og reserverammetur, så en forlængelse af de kraftigt forringede vilkår, yderligere et antal måneder ind i 2026, er bare ikke en mulighed, heller ikke selv om det sætter vores kollegaer i tur i en svær situation.

 

Hvad så nu? Ja, helt klart er det ikke, men de eksisterende ture udløber d. 3. januar 2026. Ledelsen har foreslået, at der afholdes et nyt turvalg om de eksisterende ture med de møde- og sluttider, som fremgår af turens forblad fra efteråret 2024 (K25). Start og sluttiden kan naturligvis ændres, jf. korrigeringsaftalen. Vi har i LPO ikke afvist dette forslag og det vil indgå i de forhandlinger, der er omkring IVU, arbejdstid og pilotprojekter, hvor vi mødes næste gang d. 5. november. Det bliver ikke let at finde løsninger, hverken omkring dette eller de andre åbne punkter, som fortsat udestår, men vi går til enhver forhandling med ønsket om, og troen på, at en løsning er mulig. Også når det – som her – ser svært ud …

 

Ovenstående er den korte version. Der findes en lidt længere, som er sendt til vores TR / tillidsvalgte ude i lokalgrupperne. Hvis du har brug for uddybning så tag fat i en af dem.

 

Sidst men ikke mindst. Hvis du oplever brud på aftaler / overenskomster, eller har mistanke om det, så kontakt altid din lokale TR.