Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Som det fremgår af såvel information fra Drift F&R fra d. 5. september, som medlemsinformation nr. 23-2024 Nyhed fra Fremføring om ændret tjek ind og tjek ud tid til K25 afkorter DSB tjek ind og tjek ud tiden uden forudgående forhandling. Da de afkortede tider på 13, henholdsvis 2, minutter er i strid med de tider, der fremgår af Arbejdstidsaftalens bilag 1 (20 og 5 min), opfatter LPO tiltaget som en overtrædelse af gældende aftale og har derfor valgt at forfølge sagen fagretligt. Der er i den anledning afholdt en lokalforhandling d. 16. september, hvor der ikke kunne opnås enighed, og vi har derfor taget kontakt til Dansk Jernbaneforbund med henblik på den videre fagretlige behandling.
Ovenstående fagretlige tiltag har ikke opsættende virkning. I henhold til de almindelig fagretlige regler har arbejdsgiveren et fortolkningsfortrin. Arbejdsgiveren har tillige instruktionsretten, som de har gjort brug af i nærværende sag ved at beskrive, hvad LKF skal lave i forbindelse med tjek ind og tjek ud. Det skal man som medarbejder efterkomme.
Men sikke et dilemma man som virksomhed stiller lokomotivførerne i her, om end der i den seneste information fra Drift F&R fra d. 11. dec. faktisk blødes lidt op på dette, idet der her er en anvisning på, hvad man kan / skal gøre, hvis tiden ikke rækker.
Uagtet ledelsens opblødning her 5 min. i 12, er det væsentlig for os at pointere problemstillingen. På den ene side skal man efterkomme ledelsens instruktioner. Det er indenfor ledelsesretten og det, arbejdsgiveren betaler for. Omvendt kræver den selvsamme arbejdsgiver, at man som lokomotivfører i DSB skal sikre sig, at det sikkerhedsinstruktionsstof, der udsendes i Den Digitale Rygsæk (DDR) er læst og forstået. Det er en forudsætning for at bestride jobbet som sikkerhedsoperatør og DSB Sikkerhed har da også i referatet fra sikkerhedsudvalgsmødet d. 11. oktober 2024 indskærpet, at: ”LKF skal bruge den nødvendige tid til at læse relevant sikkerhedsstof i tjek-ind tiden”, hvilket vel dybest set er det, man i før nævnte information prøver at imødekomme lidt.
Vi er med på, at dele af det udsendte sikkerhedsinstruktionsstof ikke skal læses i tjek ind tiden, da det ikke er relevant for dagens tjeneste, men hvornår så? Og hvad med mængden og det udsendte instruktionsstofs kompleksitet? Det er altså ikke noget den enkelte er herre over. Og sikkerhedsstoffet skal jo, som nævnt, ikke bare læses, men også forstås. Og hvad gør man så, når man samtidig er forpligtiget til at holde arbejdet normaliseret? Det mangler ledelsen HELT klart at give lokomotivførerne et ordentlig svar på.
Mens vi venter på ledelsens svar på ovenstående, kan vi oplyse, at ingen arbejdsgiver hverken kan kræve eller forvente, at nogen møder ind før – eller påbegynder arbejdet før – den af arbejdsgiveren fastsatte mødetid. Det skyldes helt lavpraktisk, at der er en 1:1 sammenhæng mellem løn og arbejdstid.
Ingen arbejdstid, ingen løn, intet arbejde – punktum.
Vi skal afslutningsvis beklage, at det ikke har været muligt at formå at få ledelsen til – trods flere direkte og konkrete spørgsmål fra LPO – at forholde sig til de dilemmaer, man sætter den enkelte lokomotivfører i. En ting er, at det forringer arbejdsmiljøet ved at øge stressniveauet, noget andet er, at det også øger risikoen for at væsentlige sikkerhedsrelaterede dokumenter overses eller misforstås.
Det er på alle måder hændervridende.