|
Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Det er nu 4 dage siden, at planlægningssystemet for ikke værdige underretning, IVU, tog over efter LTD. Og LTD er allerede savnet, for hvad er det dog for et system, vores ledelse har sluppet løs?
Rigtig mange af vores kollegaer har mere end svært ved at navigere rundt i systemet og mere end svært ved at forstå, hvad det er, der forventes af dem. Læg dertil at møde- og sluttider ændres i et væk. Arbejdstids start og slut er mere end svært at tyde, når det er indpakket ind i en korrigeringsramme og arbejdstidsreglerne overtrædes tilsyneladende i et hidtil uset omfang.
Ovenstående skaber en følelse af afmagt og frustration – og sikkert mange andre følelser – hos mange kollegaer. Det er forståeligt og rejser det helt indlysende spørgsmål. Hvad gør jeg nu?
Svarene kan desværre ikke være entydige, dertil er både situationerne og det enkelte medlem for forskellig, men vi prøver alligevel med nogle gode råd, vaner og vejledninger:
- Hvis du ikke forstår, de instrukser du får på din arbejdsseddel eller andre steder, så er det helt grundlæggende princip, at man anmoder ledelsen om hjælp og vejledning. Ledelsen har nemlig ikke bare ledelsesretten, de har også instruktionspligten. Kontakt ”Driften”, hvis der er opgaver, betegnelser eller lign. på din arbejdsseddel, du ikke forstår. Et arbejdsforhold er ikke en gættekonkurrence, så lad være med at prøve at gætte dig til, hvad du skal. Gætter du forkert, kan du nemlig ikke forvente ros.
- Hvis du kører i tur, så find din oprindelige turoversigt frem, dvs. den der gjaldt da du blev indplaceret i tur K25 i efteråret 2024. Tag en kopi, både til tasken / rygsækken og til opslagstavlen derhjemme. Det er nemlig den turoversigt, som danner udgangspunkt for både 90 og 45 min korrigeringer, henholdsvis før og efter dag 28.
- DSB har desværre fjernet muligheden for at kunne se det store korrigeringsvindue (dag 29 og 30), da denne facilitet fra LTD ikke er ført med over i IVU. Det betyder, at man som LKF ikke længere kan vurdere om korrigeringer på mere end 45 min er lovlige (lavet i det store vindue). Der er derfor ikke andre muligheder end at anmelde korrigeringer på over 45 min som aftalebrud til din lokale TR (husk skærmdump).
- Hvis du kører i reserven så forhold dig til tjenestetiden på dag 10 og 9 og dag 8. Dag 10 og 9 kan korrigeres med 45 min. Fra dag 8, er tjenestens start og sluttid låst. Dette gælder både ture og reserven. Oplever du, at disse regler ikke overholdes, så anmelde forholdet som aftalebrud til din lokale TR (husk skærmdump). Dette gælder også evt. andre overtrædelser af vores arbejdstidsregler.
Og så til det allervigtigste, som handler om at passe på dig selv og modvirke mistrivsel i en vanskelig tid …
IVU går ikke væk. Systemet er købt og betalt og har kostet mange mio. kr. Derfor skal det også bringes i en forfatning, hvor det er brugbart, også for medarbejderne. Der er desværre intet som tyder på, vi er der, hverken lige nu eller i den umiddelbare fremtid. Derfor disse opfordringer:
- Kig ikke på dine arbejdstider i fritiden, da det – bedømt på de mange samtaler, vi har haft med kollegaerne de seneste dage – er en alvorlig stressfaktor. Kig i stedet på din næste mødetid i ”Min vagtplan” inden du tager hjem fra job og tag et skærmdump af det, du ser. Så er der ikke bare styr på mødetiden, men også på dokumentationen.
- Og skulle du være så heldig, at du har søgt ferie eller anden frihed og har fået denne bevilliget så hold dig en eller flere velfortjente dage derhjemme med dine nære. Det kræver naturligvis, at du har modtaget en kvittering fra Ferieplan. Har du det, så hold fast i Ferieplans oplysninger og lad være med at trævle IVU’s forskellige funktioner igennem for at sikre, at IVU er enig med Ferieplan. Det er simpelthen ikke en medarbejderopgave (og det har det i øvrigt aldrig været)
Sidst men ikke mindst. Lad dit arbejdsrelaterede værktøj ligge, når du har fri – det er en ordre … skulle vi hilse og sige fra dit mentale helbred.”