Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Som det fremgår af medlemsinformation nr. 33-2025 har der i dag, d. 5. november, været indkaldt til forhandlingsmøde om IVU, arbejdstid og pilotprojekter.

 

Indledningsvis drøftede parterne dog noget helt andet, nemlig de mange brud på eksisterende aftaler, vi har været vidende til siden ibrugtagningen af IVU d. 27. oktober. Lokalforhandling om flere forhold bragte ganske vist nogle løsninger, men der er fortsat en række uafklarede og endnu ikke behandlede sager. Ret mange endda.

 

Så gik vi videre med nogle drøftelser omkring iværksættelse af en række hårdt tiltrænge tiltag, som helt akut kan afhjælpe den ulykkelige situation overgangen til IVU har skabt for vores medlemmer. Her er der heldigvis lidt godt nyt, i hvert fald på to punkter:

  • Ændret visning i Min Vagtplan i Medarbejderportalen, så tjenesterne vises uden korrigeringsrammen. Tidshorisonten for ændringen er i skrivende stund uklar, men kort.
  • Vagternes start/sluttid fremover låses fra dag 8, jf. mail fra Personaleplanlægningens chef d. 4. nov. Tiltaget forventes at have virkning fra d. 11. november

 

Næste punkt var muligheden for at forlænge turene ud over d. 3. januar 2026. Trods mange bestræbelser lykkedes det ikke at opnå enighed om en forlængelse i X antal uger / måneder ind i 2026. Ikke fordi vi var uenige med ledelsen om behovet, men fordi det desværre ikke var muligt for os at sikre nogle acceptable betingelser for kollegaerne i reserven, reserverammeturene og til dels dem i ture med reserveuger, som alle har oplevet markante forringelser ved overgangen til IVU. Det skal her bemærkes, at der ikke er tale om et ubetydeligt antal. Tværtimod så er der tale om knap 500 kollegaer, som udgør ca. 50 % af medlemskredsen.

 

Som følge af den markante uenighed om ovenstående, tillod tiden desværre ikke at fortsætte drøftelserne om de udeståender, der er i forhold til selve aftaleforhandlingen. Parterne er dog enige om at fortsætte drøftelserne d. 18. november.

 

Som vi efterhånden har pointeret mange gange, vil vi gøre alt, hvad der står i vores magt for at sikre lokomotivførerne i Drift F&R nogle ordentlige arbejdsvilkår. Vi er fortsat meget opsatte på at indgå en aftale om IVU, arbejdstid og pilotprojekter, hvor systemets muligheder afprøves. Vi er stadig – trods systemets horrible start – helt grundlæggende af den opfattelse, at et planlægningssystem baseret på personalets ønsker er interessant og bør være et skridt i retningen mod en bedre balance mellem den enkeltes arbejds- og privatliv.