Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Evaluering af rammeaftale om arbejdsmiljøarbejdet i DSB

 

Af: Peter Kanstrup, medlem af det politiske arbejdsmiljøforum

 

I forbindelse med indgåelse af ny rammeaftale om arbejdsmiljøarbejdet i DSB i vinteren 2023-2024 blev det besluttet at evaluere aftalen senest medio september 2025. Og nu er det jo ikke altid, at ting gøres i sidste øjeblik i DSB, så parterne (DSB og de faglige organisationer DJ, HK, FO og AC) gennemførte primo juli den aftalte evaluering.

 

M-siden var især interesseret i, hvordan det var gået med en af hjørnestene i den nye aftale, nemlig uddannelse og dygtiggørelse arbejdsmiljørepræsentanterne (AMR). Ikke mindst fordi netop opprioriteringen af den enkelte AMR var et væsentligt ledelsesargument for, at antallet af AMR blev reduceret tilbage i 2023-2024. Ledelsen kunne oplyse, at antallet af uddannelsesdage var øget markant (5 dage i 2024 og 4 dage i 2025). Ledelsen oplyste tillige, at den eksterne audit havde bemærket en markant forbedring af arbejdsmiljøorganisationen og at der generelt var en højere kvalitet i opfølgning på indmeldingerne, også administrativt.

 

M-siden mente, at der var behov for en større iagttagelse af nærhedsprincippet, hvilket også har været fremført på den seneste årlige evaluering af arbejdsmiljøarbejdet i DSB. Ledelsen mente, at problemet var isoleret til nogle få områder, men anerkendte, at der kunne være et konkret behov for at gøre noget for de AMR, der dækker større områder.

 

En drøftelse af AMR’s mulighed for helt selv at kunne vurdere, hvad der er behov for at bruge den afsatte tid til, førte ikke til enighed, men ledelsen gav dog et tilsagn om at kigge på eventuel konkrete udfordringer.

 

M-siden fremførte også et ønske om, at AMR selv skal have ret til at udpege deres repræsentanter ved nedsættelse af ad hoc-arbejdsgrupper. Dette spørgsmål arbejdes der videre med i Det Politiske Arbejdsmiljøforum. Hvor det ender, må tiden vise, men der er – som altid – en barriere for de valgte medarbejderrepræsentanter, der er i drift, nemlig at driftsafviklingen går forud for møder, mv., ligesom der kan være behov for at prioritere overholdelse af nogle deadlines forud for nogle bestemte personer.

 

Der var også en drøftelse at AMR’s involvering i behandling af arbejdsskadessager / arbejdsulykker, hvor drøftelsen viste, at der stor forskel fra afdeling til afdeling – og måske også fra arbejdsplads til arbejdsplads – i forhold til, hvordan arbejdet er delt mellem arbejdsmiljølederen (AML) og AMR. M-siden mente, at både AML og AMR skal arbejde jævnligt med indmeldinger, så de begge kan lave arbejdet. Det var der ikke enighed om, men man enedes dog om, at den videre drøftelse tages i arbejdsmiljøorganisationen (AMO).

 

Så var der en meget lang snak om antallet af AMR og deres dækningsområder, hvor ledelsen havde et markant ønske om reduktioner i Drift F&R. Det kunne der ikke opnås enighed om, så det samlede antal ændringer endte med at blive meget begrænsede og ingen af disse vedrørte vores arbejdsmiljøudvalg (AMU-2).

 

På baggrund af ovenstående var der enighed om at tilpasse bilagene, hvor AMO’s opbygning er beskrevet, men ingen interesse i at ændre i selve rammeaftalen, som derfor fortsætter uændret.

 

 

Næste station PTSD

 

Af:

Ann-Mette Juul Jensen, arbejdsmiljørepræsentant 

 

Hermed anbefaling af vores tidligere kollegas bog om hendes vej, som lokomotivfører, til PTSD. Bogen er fin til forståelse og læring.

 

 

Bogen har tidligere været omtalt her i Det Blå Blad. Det kan du læse mere om her.