Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

1. februar 2024 tiltrådte Jesper Rosholt Bremholm som underdirektør i DSB Togdrift. Vi har på Det Blå Blads redaktion – som traditionen efterhånden byder, når vi får nye chefer – haft en snak med Jesper om hans tanker og overvejelser om hans nye job.

Fortæl lidt om dig selv og din baggrund, uddannelse, mv.

Jeg har boet i Fredensborg i 15 år med min familie (3 børn som alle er teenagere samt min hustru). Vi bor i et hus fra 1931, så der er nok at se til både med hus og have. I min fritid pusler jeg gerne med min bil og anden teknik. Jeg er født i Otterup på Fyn og da jeg interesser mig for videnskab og teknik, tog jeg en uddannelse som elektroingeniør på Odense Teknikum. Som nybagt ingeniør arbejdede jeg med salg af elektronisk adgangskontrol i 3-4 år i et lille firma i Tommerup.

Herefter flyttede jeg til Vanløse og startede som 30-årig en karriere i Post Danmark. Her arbejdede jeg i en periode med ”turn-around-processer” i en række datterselskaber så som Jet Post. Det var i den tid, hvor Helge Israelsen var direktør. Post Danmark blev til Post Nord og der arbejdede jeg i ledelsen for den danske del af forretningen.

Efter posten fik jeg job i Boligselskabet 3B, der administrerede 12.000 almennyttige boliger. Her havde jeg i 2 år ansvaret for at skabe gode oplevelser og vilkår for beboerne. Fra 2019 blev administrationen overtaget af KAB og jeg søgte derfor nye udfordringer og fandt dem som driftsdirektør i DGI-byen, hvor jeg kraftigt påvirket af Corona-tiden i 5 år havde ansvaret for driften af hotel, sports- og svømmehaller, konferencecenter og udstillingsfaciliteter. I slutningen af 2023 blev jeg så headhuntet af DSB og det er så der, vi er i dag.

Hvad var udslagsgivende for, at du sagde ja, da du fik jobbet som underdirektør i Togdrift tilbudt?

Det er en stilling med et stort ledelsesansvar i en virksomhed med høj kompleksitet og nu, hvor min onboardingperiode er slut, må jeg konkludere, at jeg har valgt rigtigt. Jeg oplever en mangfoldighed af faglighed og en stor forståelse for betydningen af at være markedsorienteret. DSB´s nye kontrakt med staten faldt på plads i dagene mellem min første og anden jobsamtale, så jeg er jo landet samtidigt med, at vi tager hul på en ny version af opgaven.

Hvilke forudgående erfaringer / kendskab har du til transportsektoren i almindelighed og jernbanesektoren i særdeleshed?

Jeg har ingen erfaring med jernbanedrift, men jernbanen og posten er nært beslægtede logistikvirksomheder. Så jeg mener, at jeg har den ledelseserfaring, DSB har brug for, også når vi taler om forandring og fornyelse, som konstant er en del af hverdagen.

Har du en ledelsesmæssig grundfilosofi, og vil du i givet fald dele den med bladets læsere?

Jeg tror på samarbejde; vi har et fælles formål og vi skal arbejde sammen mod det fælles mål. Det skal ske baseret på gensidig tillid, ellers kan vi ikke agere på en hensigtsmæssig måde

Alle taler om samarbejde. Hvordan ser det gode samarbejde ud set fra din stol?

Som jeg lige var inde på, er samarbejde et vigtigt element i ledelsen af en virksomhed. Jeg oplever både empati og kompetence i organisationen, så jeg glæder mig til dialogen som en del af arbejdet.

Hvor tænker du, DSB er om 5 år?

Om 5 år er IVU fuldt oppe og køre og vi er blevet verdensmestre i at udnytte systemets kapaciteter. Jeg ser især et potentiale i replanlægningsprocesserne og jeg tror, vi har opnået en meget mere dynamisk og veltilrettelagt kørsel, det kan give den fornødne balance mellem kundernes, medarbejdernes og de økonomiske behov.

Om 5 år har vi fuldt implementeret simulatorer som værktøj i uddannelsen og efteruddannelsen af lokomotivførere. Det vil med deres udvalg af scenarier, sammen med den øvrige modernisering af uddannelserne, give et kraftigt løft.

Et interview i den faglige organisations blad er også en mulighed for dig til at tale direkte til lokomotivførerne i Drift F&R. Så ordet er dit og ordet er frit, hvis der er noget, du ikke synes har været berørt i det ovenstående …

Jeg har noteret mig, at vi ofte fokuserer på ting, der ikke virker. Det, der ikke virker og er irriterende, skal vi selvfølgelig gøre noget ved. Så bliver der mulighed for at tale om tingene med et meget mere positivt mindset og det når vi mærkbart længere med. Begynd dagen med at tænke på 5 gode ting, der er i DSB!

Her på redaktionen siger vi tak til Jesper for interviewet. Vi ser frem til samarbejdet og ønsker alt godt i hans nye job …