Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Af: Peter Kanstrup, områdegruppeformand

Dansk Jernbaneforbund afholder kongres i dagene 22.-23. oktober.  Når dette blad udgives, er der kun knap 3 uger til, men der er fortsat en masse spænding, ikke mindst omkring valgene til forbundsledelsen, hvilket jeg skal komme tilbage til.

En kongres – det være sig i et fagforbund, et politisk parti, en større international sammenslutning eller noget helt fjerde – er i udgangspunktet den væsentligste begivenhed i den pågældende organisation. Det er her politikken / arbejdsprogrammet for den kommende periode lægges fast, her vedtægterne / love gives og justeres og her de ledende personer vælges. Således også i Dansk Jernbaneforbund.

Hvilket arbejdsprogram kongressen lægger sig fast på for den kommende 4-års periode, vil være op til forbundets ledelse, både at præsentere og formidle, men i forhold til lovene kan der allerede nu godt siges lidt om, hvilke ændringer der påtænkes. Som altid er der en del ændringsforslag. Hvad der er vigtigt, vil altid afhænge af øjnene, der ser. Denne artikels forfatter er af den opfattelse, at sammensætningen af forbundets ledende organ, hovedbestyrelsen, er vigtigst. Der er i den forbindelse et markant ønske om at give mere plads i forbundets hovedbestyrelse til de mindre områdegrupper. Lige hvordan det lander, vil være op til kongressen delegerede at beslutte, men undertegnede vil undre sig, hvis ikke det ender med en udvidelse af hovedbestyrelsen. Det er samtidig vores håb, at der kan samles opbakning til en modernisering af reglerne for opgørelse af de medlemstal, som danner udgangspunkt for hovedbestyrelsesrepræsentationen, herunder et forslag om mulighed for at indgå valgforbund og opbakning til et forslag om, hvornår de største områdegrupper får ret til to hovedbestyrelsesrepræsentanter. Disse forslag kan forhåbentlig sikre ro om hovedbestyrelsens arbejde og ro i maven på de hovedbestyrelsesrepræsentanter, der sidder på nogle lidt yderligste mandater. Alle ændringsforslag til forbundsloven kan læses i det seneste nummer af Jernbane Tidende, som udkom d. 9. september.

Og så til det, som formentlig bliver kongressens dramatiske højdepunkt, nemlig valg til forbundsledelsen, eller mere specifikt valg af forbundsnæstformand. Som altid er hele forbundsledelsen på valg. Vores nuværende formand, Preben Steenholdt Pedersen genopstiller ikke og så vidt vides er der i skrivende stund kun en kandidat til posten for forbundsformand, nemlig forbundets nuværende næstformand, Ebbe Drögemüller. Hvis vi forudsætter, at Ebbe bliver valgt, er næstformandsposten ledig. Og det er åbenbart en forudsætning flere har købt ind på. Der er i hvert fald to kandidater; nemlig områdegruppeformand for lokomotivførerne hos Go Collective (tidligere Arriva), Jakob Bro og vores egen næstformand Kent Larsen Jensen. Og det kan godt blive en tæt affære, da vi i DSB-områdegrupperne ikke længere er totalt dominerende i DJ, i hvert fald ikke, når vores ellers normalt tætte samarbejdspartnere i LPO-S-tog har valgt at støtte op om Jakob! Så alt peger frem mod en tæt afgørelse. Meget kan ske inden – og under – kongressen og det er langt fra alle områdegrupper og delegerede, som har besluttet sig endnu. Mindre dramatik forudses i forbindelse med valg af forbundets hovedkasserer. Her sidder Kirsten Andersen tungt på pengekassen og alt tyder på, at hun får mulighed for at fortsætte det gode arbejde en periode endnu.

I henhold til forbundslovene har medlemmerne ret til at overvære kongressen. Desværre er deadline for tilmelding, når du læser disse linjer overskredet. Det er naturligvis ærgerligt, hvis ovenstående har fanget din interesse. Men fortvivl ikke. Som altid vil forbundet – og for så vidt angår valg til forbundsledelsen nok også os i LPO – sørge for, at beslutningerne formidles til medlemskredsen hurtigst muligt.