Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Af: Kent Larsen Jensen og Peter Kanstrup, LPO-turudvalgsmedlemmer

Når disse linjer læses, er turopbygningen i fuld gang rundt om på landets depoter, Ja, flere depoter er faktisk allerede i mål.

Forventningerne til tjenesternes kvalitet blandt M-sidens repræsentanter i Turudvalget har denne gang været ret stor, da vi var blevet oplyst, at tjenesterne – en sidste gang – skulle laves i det gamle hæderkronede turplanlægningssystem, TPLS, som var fundet frem fra gemmerne, inden alle eksisterende systemer næste år må vige pladsen for jernbanens nye trylleformular, benævnt IVU. Desværre er forventningerne kun for alvor blevet indfriet på de østdanske depoter.

På de vestdanske depoter virker det som om, at fordelingen mellem depoterne er blevet vendt en smule på hovedet, eller man måske har fået startet forkert op? Det har – som vi ser det – især medført nogle alvorlige udfordringer med at få produktionen i weekenden til at gå op. I lighed med tidligere år har det især været Aarhus, hvor det har knebet med at finde et tilstrækkeligt antal interessenter. Det lykkedes dog med lodder og trisser at få skruet en løsning sammen. Processen blev imidlertid kompliceret unødigt, både fordi opgaven meget sent kom ud til de lokale aktører og fordi der simpelthen ikke er gjort tilstrækkeligt på tjenesteniveau for at minimere antallet af weekendtjenester. Måske fordi man netop fik startet forkert op? Også Esbjerg har givet hovedbrud. Alt tyder dog på, at der her i 11. time er fundet en brugbar løsning.

Som man kan læse i artiklen; K25 og lidt om pilotprojekterne i seneste nummer af bladet, gennemføres der i K25 et pilotprojekt med reserveuger i turene i Esbjerg, Helsingør og Odense. Reserveuger er ikke nyt og forefindes også andre steder. Nyskabelsen er, at alle der ønsker det, i princippet tilbydes en turplads ved at udvide turene med et antal reserveuger. Det lyder let, men det er det ikke! Pilotprojektet fordrer, at turvalget vendes på hovedet, således man tilkendegiver, hvad man ønsker, inden turene bygges op. Der kan vælges mellem morgenvendt, aftenvendt, blandet og reserven. Det er så op til de lokale turfolk at få depotets produktion og kollegaernes ønsker til at gå op i en højere enhed. I skrivende stund ser det lovende ud. Det vil dog, i hvert fald i et par situationer, være nødvendigt at se på kollegaernes 2. ønske også, for at få kabalen til at gå op. Vi ser i LPO frem til, at pilotprojektet i løbet af 2025 kaster nogle erfaringer af sig, som forhåbentlig kan bruges fremadrettet, enten til at forbedre og udbrede konceptet, eller til at lægge det i graven.

Tilbagemeldingerne fra de allerede gennemførte turseminarer er, at vores turrepræsentanter – igen, igen – gør et stort stykke arbejde til glæde for kollegaerne rundt om på landets depoter. Det er – som AMR, Carsten Larsen er inde på i ”Nyt fra Arbejdsmiljø” i dette blad – Work-life balance på den store klinge, citat: ”Vi står her i skrivende stund foran vel nok den vigtigste tid på året for lige netop balancen mellem arbejde og privatliv, nemlig den tid hvor ture og tjenester for det kommende år skal færdiggøres”.

Skribenterne kunne ikke være mere enig. Så derfor er der vel kun tilbage at ønske turrepræsentanterne på de depoter, hvor turseminaret endnu ikke er gennemført, god vind med arbejdet med at opbygge turene for K25.