Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Af: Thomas Stibius Ipsen, lokalgruppekasserer LPO Kh

Mandag:

Den 13/5 samledes 15 forventningsfulde studiekammerater i strålende humør og vejr til årets studietur i København, som i år gik til Schwerin (senere på turen blot Swien).

Eurocity 391 med afgang fra Kh kl. 07:26 mod Hamborg kørte til tiden og efter at have fundet vogn og kupeer i IC1 vognen. Igen i år var DSB-billetbureau fantastisk dygtige til at sikre, at vores pladsbilletter ikke var ved siden af hinanden☹. Irriterende, men den turansvarlige har nu fået kyndig vejledning af både TGF, Troels Macher og et par af deltagerne, så vi håber det ikke sker næste år.

I Hamborg var der for rygerne en lille sammenkomst med Fredericias studietur på vej til Polen (foto 1). Efter endt indtagelse af schnitzel i Hamborg gik turen videre mod Schwerin, men grundet sporarbejde stod sidste del af turen på togbus som landede 200 meter fra vores hotel i Schwerin. Da alle var installeret, gik vi en udforskningstur og fandt en gammelt SS-bygning og spiste lidt mad der.

Tirsdag:

Vi vågnede op til dejlig solskin og nu skulle vi – efter endt indtagelse af morgenmad – på byvandring med Retfærdigheds Museum som mål. Her fik vi en fantastisk rundvisning på tysk. Tak til Svend for oversættelse. Bygningen er i brug som Landsret for Mecklenburg-Vorpommern og havde været brugt af Gestapo, SS, KGB og Stasi og man gjorde en del ud af at synliggøre den form for retfærdighed, der blev udøvet under disse regimer. Som vores rundviser sagde: ”Under Stasi/KGB var der tre domme: 10 år, 20 år og Tot” (død, red.) (foto 2).

Vi lærte i øvrigt, at gruppen ikke kunne tælle til 15, da vores gruppefoto her manglede 4!

Onsdag:

Det var dagen, hvor den legendariske bådtur skulle gennemføres. Vejret var, som bestilt hjemmefra, høj sol i søen omkring Schwerin Slot (foto 3). Og her havde den turansvarlige været i alvorlige problemer, hvis ikke det var for en flink tysker, der kunne oversætte ved køb af billetter, da damen i skranken, intet forstod af vores gebrokne skoletysk.

Torsdag:

Så var vi nået til ”Store Togdag”. I et fantastisk solskin tog vi toget til Bad Doberan Bahnhof og skulle ud at køre med damp. Herfra undertegnede skal lyde en stor tak til vores studieturs debutant, Kasper, som er ekspert i alt om tog. Så Svend oversatte og Kasper havde styr på de tekniske termer under vores rundvisning på værkstedet for damplokomotiverne (foto 4). Turen gik herefter i røg og damp til en lille stationsbygning, hvor der var bestilt bord til frokost (foto 5).

Og aftenen samledes vi alle til den sidste aftensmad på Schnitzelhaus (foto 6).

Fredag:

Så gik turen hjemad. Togbussen blev fundet og da vi ramte stationen, hvor toget ventede på at køre os mod Hamborg, opdagede MP, at der manglede en taske med pas, billetter, mv., så Polizei og DB TGF og andre blev involveret. Tasken blev fundet men vores turplanlægger måtte tage en senere forbindelse i Hamborg☹.

Vi andre nåede Hamborg til tiden og uden de store udsving og den sædvanlige 30 minutters forsinkelse på EC var vi tilbage i København.

På gensyn i 2025