Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Af: Ruben Schmidt, lokalgruppenæstformand, LPO Næstved

Vi er rigtig mange LKF som ikke ser frem til, at klargøringer og togafslutninger helt skal fratages LKF-B for så at overgå til A’erne i Vedligehold / Klargøring. Det har helt sikkert været en plusfaktor, som for størstedelen har givet lidt adspredelse og afvekslende indtryk, især nu hvor vi kører så meget ensformigt kørsel. Desværre må vi her i Næstved nok indse, at det formentlig stopper med skemalagte LKF-B klargøringer med udgangen af K24.

I et nyhedsbrev 16. juli fik vores driftschef, Henrik Schjoldager, formuleret sig lidt uheldigt og fik pustet til gløderne ved at skrive, at opgaverne allerede var overgået til Klargøringen og man så kunne fokusere på at få rettidige tog. Det var måske lidt svært at læse det på anden måde end, at opgaverne allerede var overtaget 100 % af A’erne og at de nu får togene afsted til tiden.

Sandheden er lidt en anden. Dels har LKF-B fået mindre klargøringstid og har tilmed fået frataget bremseprøvemedhjælperen. Dels har LKF-B over en lang periode været indkaldt til ekstra nattevagter, hvor togvask, togafslutninger og klargøring af materiellet indgik. Som salt i såret havde man fra DSB’s side endda afvist, at det lokale turudvalg måtte lægge ekstra nætter ind i turene med den konsekvens, at det i første omgang gik ud over reserven. Det endda i et omfang, hvor vi skal glæde os over, at der er begrænsninger på både antal nattjenester pr. md. og maks. to i træk. Det har så ført til, at man har vært nødt til at lave aftaler med dem, som kører i både aften og dem i blandede ture, om mere natarbejde. Og så har det ført til, at færre kunne søge fri, fordi tjenestefordeleren skal dække flere nattevagter ind.

Desværre er nærværende vedr. opgavefordeling mellem A og B ikke et problem isoleret til os i Næstved. Vi har set noget lignende i Belvedere og i Aarhus. Måske var det derfor, at omtalte nyhedsbrev gav en vis uro på stuen, som kunne høres helt op på 1. Salen hvor Klargøringen hører til.

Efter en god dialog hele vejen rundt mellem enkelte lokomotivførere, LPO Næstved, den lokale gruppeleder, den lokale holdleder (fra Klargøring) og vores driftschefen, blev der dagen efter udsendt en tilrettet nyhedsmail, hvor ledelsen tilkendegav, at LKF-B også har løftet opgaven og hvor man beklager formuleringen.

I mellemtiden virker det også som om, der er taget aktion på, at opgaverne tildeles de tiltænkte i Klargøringen. Det løser måske noget her og nu, men ændrer ikke på, at jeg begræder et farvel til klargøringsopgaverne og udsigten til et mere ensformigt arbejde.