Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Af: Peter Kanstrup, områdegruppeformand

Det er efterhånden ved at være et års tid siden, vi senest bragte en opdatering her i bladet på de verserende fagretlige sager. Som vi tidligere har skrevet, har vi i LPO et ønske om – selv om forhandlingsrummet i sagens natur altid er forholdsvis lukket – at være så åbne som muligt omkring de sager, der er. Det gør vi via indlæg på lokalgruppernes generalforsamlinger, på medlems- og stuemøder og i artikler som denne i Det Blå Blad.

Da det – som nævnt i indledningen – er længe siden, at vi sidst har skrevet en opdatering her i bladet, er der en del, der har ændret sig i den forgangne periode. Det fremgår af artiklen fra Det Blå Blad 3-2023, at der reelt (på det tidspunkt) kun var to udestående sager, nemlig:

  • Deltidsansattes normberegning og maks. 160 timer på 4 uger og
  • 3 på hinanden følgende nattjenester pga. forsinkelser

Den førstnævnte sag er – efter uenighed med DSB / Dansk Industri på mæglingsmødet d. 21. september 2023 – sparket til hjørne. Årsagen er, at der verserer nogle sager ved EU-domstolen som har, eller kan have, betydning for sagen. Der blev i slutningen af 2023 afsagt en EU-dom, som omhandlede overtidsbetaling for deltidsansatte. Dommen gik umiddelbart arbejdstagers vej, men om den kan ”oversættes” direkte til det danske arbejdsmarked, er måske mere usikkert. Ligesom det er uklart, hvordan / om den kan læses ind i den sag, vi har rejst om normberegning og maks. 160 timer på 4 uger for deltidsansatte. Vi er oplyst om, at der p.t. afventes endnu en dom ved EU-retten om deltidsansattes rettigheder. Kendelsen forventes ultimo juli 2024. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) afventer man denne dom, inden man foretager sig yderligere. Så det gør vi også. Vi forventer dog at kunne melde noget ud i starten i august. Det vil i så fald ske via medlemsinformation.

Sagen om 3 på hinanden følgende nattjenester ved forsinkelser blev i september 2023 forsøgt forliget på et mæglingsmøde, dog uden held og Dansk Jernbaneforbund forbeholder sig på den baggrund retten til at videreføre sagen i det fagretlige system. Sagen er imidlertid blevet overhalet indenom af den ene af de to sager, som ellers var frafaldet, jf. artiklen fra sommeren 2023, nemlig den om Fridage og hele kalenderdøgn. Sagen omhandler – ligesom den om de 3 nattjenester – forståelse af aftaleteksten ved forsinkelser. Det fremgår af Jernbaneoverenskomsten, lokomotivpersonale (person) §1, stk. 4, at: ”den (fridagen, red.) skal indeholde et kalenderdøgn og have en varighed på mindst 40 timer”. Der ses ingen afvigebestemmelser for reglen og det er er derfor vores opfattelse, at reglen betyder, at en fridag, hvor der arbejdes ind i fridagens kalenderdøgn som følge af en forsinkelse, skal erstattes. Det har ikke været muligt at nå til enighed med DSB. Da vi i første omgang rejste sagen overfor Dansk Jernbaneforbund, havde den daværende jurist i DJ nogle forbehold, primært at medarbejderen i mellemtiden var fratrådt og der derfor ikke (længere) var et konkret individ, der havde lidt skade. Sagen blev på den baggrund frafaldet. Kort tid efter kom der imidlertid en ny sag, som efterfølgende er blevet til flere sager. Som vi skrev dengang, ville vi, his der skulle opstå en ny sag og DSB ville fastholde deres hidtidige synspunkt, starte sagsbehandlingen forfra, idet sagen har en principiel karakter. Med afsæt i den nye sag / de nye sager er der afholdt ny lokalforhandling, nyt mæglingsmøde, osv. og vi er nu så vidt, at der er udarbejdet et klageskrift i DJ / Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH). Sagen forventes berammet inden for kort tid og en kendelse i en faglig voldgift vil (forhåbentlig) kunne blive afsagt enten sidst i 2024 eller i starten af 2025 (håbet er som bekendt lysegrønt). Det skal bemærkes, at da både sagen om 3 på hinanden følgende nattjenester og denne sag om at fridage skal indeholde hele kalenderdøgn, omhandler reglernes anvendelse i tilfælde af forsinkelser, er det er juridisk vurdering, hvilken sag af de to som føres som den principielle. Og her lytter vi naturligvis til juristerne

Der har i perioden været lokalforhandling i følgende sager (inkl. kort status):

  • Kvalifikationsløn tjenestemandsansatte LKI: Sagen omhandler de resterende 12 TJM-ansatte LKI, der ikke er på kvalifikationstrin 4 i det gamle kvalifikationslønssystem. I forbindelse med lokalforhandlingen i 2023 blev det aftalt, at parterne skulle fortsætte drøftelsen i forbindelse med kvalifikationslønforhandlingerne i 2024. Disse drøftelser er endnu ikke afsluttet.
  • 160 timer på 4 uger: På forhandlingsmødet d. 29. sep. 2023 blev parterne enige om en procedure for håndtering og afregning af maks. 160 timer på 4 uger, som på lange stræk minder om forliget vedr. overarbejde på normperioden. Lokomotivførere i reserven og i reserverammeture planlægges med maks. 160 t på 4 uger. Det samme gælder for LKF i tur i følgende tilfælde:
    • Planlægges med maks. 160 t på 4 uger ved turopbygningen
    • Planlægges med maks. 160 t på 4 uger ved korrigering
    • Planlægges med maks. 160 t på 4 uger ved uddannelsesplanlægning
    • Planlægges med maks. 160 t på 4 uger ved andre planlagte ændringer forårsaget af DSB

Parterne er dog fortsat ikke enige om håndtering af reglen om maks. 160 timer på 4 uger for så vidt angår deltidsansatte, jf. denne artikels indledning.

  • Refusion og rejser: LPO har rejst påstand om manglende honorering i et ikke nærmere fastsat antal sager om manglende udbetaling af rejsediæter for tjenesterejser i forbindelse med kurser / uddannelse over 24 timer (op til 5 år tilbage). Lokalforhandling d. 28. februar viste, at parterne måske ikke er så langt fra hinanden. Uenigheden handler mest om, hvornår DSB er begyndt at henvise til afregning via appen ”Refusion og Rejser” og om dette fremgår tilstrækkeligt tydeligt og i alle sager. DSB udbad sig i den forbindelse tid til at dykke ned i sagen og finde relevant dokumentation frem Da den lod vente på sig, blev der d. 20. juni afholdt et møde med flere relevante personer i HR, hvor løsningen blev, at der – på baggrund af oplysninger fra uddannelsesplanlægningen – bliver lavet en fuld gennemgang tilbage til januar 2022 (for EVAK-kursernes vedkommende dog kun perioden januar 2022 – maj 2023, da der har været skrevet om rejseafregning på disse kurser siden). Der laves også en ny tekst, som vil ledsage alle kursusindkaldelser. Arbejdsopgaven kan være ret omfattende, så der vil formentlig gå nogen tid inden HR har overblik over opgaven og får lavet afregningerne. Det har vi i LPO accepteret, da det vigtigste er, at der bliver afregnet korrekt. Der vil formentlig blive udsendt en fælles eller enslydende kommunikation fra DSB og LPO, når vi har det fulde overblik over løsningen (og tidshorisonten).

Ud over ovenstående har der været afholdt en række lokalforhandlinger / fagretlige drøftelser om sager vedr. afholdelse og afregning af ferie. Fælles for sagerne er, at de omhandler enten én eller meget få personer og de medtages derfor ikke i denne artikel. Vi vil dog søge at sikre, at de involverede holdes orienteret.

Og så har der også været afholdt lokalforhandling i en sag vedr. arbejdsopgaven bestilling af taxa. Sagen handler om, at vi i LPO ikke mener, at arbejdsopgaven skal udføres af LKF, alternativt at den skal honoreres. Der er jo ikke tale om en fagretlig sag i traditionel forstand, idet uenigheden her ikke handler om overholdelse af indgåede aftaler, men om håndtering af en arbejdsopgave og om hvorvidt, der burde være en aftale om opgaven udførelse og eventuelle honorering. Lokalforhandlingen blev afholdt d. 11. marts. Den viste, at DSB er i gang med at indgå en ny kontrakt med et andet taxaselskab, så parterne enedes om at udsætte den videre drøftelse, til der er en afklaring og vi har set, om det løser (nogle af) problemerne. Her mere end 3 måneder senere er der fortsat ikke rigtig sket noget og vi overvejer derfor p.t., hvordan vi kommer videre med sagen. Mere følger snarest muligt …