Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Af: Peter Kanstrup, områdegruppeformand

Som det fremgik af lederen i Det Blå Blad 3-2024 blev vi i forsommeren uenige med ledelsen om, hvorvidt eventuelle ændringer i tjek ind tiden skulle aftales. Siden den udsendte leder i bladet udsendt ultimo juli, har der været en kort drøftelse d. 21. august. Den viste at de positioner, der fremgår af omtalte leder, var ret låste, idet DSB fastholdt, at man blot kunne opmåle tjek ind og tjek ud tiden, endda uden der var enighed om hverken opgaveindhold, målemetode eller lign. I LPO fastholdt vi af både 30 års forudgående historik og teksten i Jernbaneoverenskomsten tilsagde, at tiden skulle aftales, hvilket vi så positivt på.

En lille uge senere – d. 29. august – meddelte ledelsen, at man snarest ville udsende information til medarbejderne om ændrede tider fra K25, hvor tjek ind tiden ville blive afkortet til 13 min (mod de nuværende 20) og tjek ud ville blive reduceret til kun 2 min (mod de eksisterende 5). Områdegruppens ledelse bad om, at orienteringen – af hensyn til bl.a. vores intern kommunikation med vores TR / tillidsvalgte – blev udskudt længst muligt. Og så var det nok også i vores overvejelser, at en så markant overtrædelse af en eksisterende aftale, og et brud med mere end 30 års tradition for at aftale tjek ind og tjek ud tiden aftales, kunne føre til nogen uro i medlemskredsen. Vi fandt der derfor uhensigtsmæssigt, hvis en sådan situation skulle opstå i områdegruppeformanden ferie i første halvdel af september. Ledelsen gav tilsagn om at ville udskyde informationen til medarbejderne længst muligt, forventeligt til uge 38 og måske længere.

Hvad der herefter er sket på ledelsesside, skal vi ikke kunne sige, men allerede onsdagen efter (d. 4. september) offentliggjorde Togdrift / Drift F&R i det ugentlige nyhedsbrev (kan kun tilgås fra en DSB-enhed) udsendt via personalelederne, at tiderne forkortes, citat: ”På denne baggrund (som vi i øvrigt langt hen ad vejen er uenige i, red.) er det besluttet, at tidsforbruget fra d. 15. december 2024 fastsættes til 13 min. til tjek ind og 2 min til tjek ud”.

Intentionen var ikke til at tage fejl af. LPO udsendte derfor medlemsinformation nr. 23-2024. Vi kontaktede samtidig forhandlingschefen i DSB og begærede (sådan hedder det faktisk) en lokalforhandling, som er første step i sagsbehandlingen i det fagretlige system. Lokalforhandlingen blev afholdt d. 16. sep. Der kunne ikke opnås enighed på mødet og da vi i LPO opfatter DSB’s ageren i sagen som et klokkeklart aftalebrud, har vi jo ikke andre muligheder end at forfølge sagen fagretligt. Så det gør vi så …

Sagsanlægget har ikke opsættende virkning og vi forventer derfor, at DSB – i strid med den aftalte tid, jf. arbejdstidsaftalens bilag 1 – indfører de afkortede tjek ind og tjek ud tider fra d. 15. december. Både fordi det er det, som er annonceret i før omtalte nyhedsbrev og fordi de afkortede tider allerede er lagt ind i de tjenester, der er udsendt fra Turplanlægningen forud for turopbygningen til K25.

Vi vil i LPO udsende yderligere information, når vi nærmer os medio december.

Det kan i øvrigt oplyses, at vi i LPO har forespurgt DSB Sikkerhed, om der er udarbejdet en jernbanesikkerhedsmæssig risikovurdering. DSB Sikkerhed oplyser, at det er der ikke, idet der efter deres opfattelse ikke er lavet nogle signifikante ændringer i tjek ind! Det svar har naturligvis givet anledning til yderligere spørgsmål, som vi dog ikke har modtaget svar på i skrivende stund. Så det …