Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Frontrudevask:

Af: Jan Lundstrøm, arbejdsmiljørepræsentant, Næstved

Jeg er blevet bedt om at skrive lidt om de evindelige problemer med (manglende) frontrudevask. Den tekst, jeg nu har skrevet, bliver dog noget anderledes end oprindeligt tænkt, da DSB den 10. juli besluttede at stoppe manuel vask af frontruder under køreledninger. Banedanmark har haft et tilfælde, hvor medarbejdere arbejdede med et stativ af metal på en perron i Næstved og kunne fornemme, at ”det kildrede i fingrene”. Derfor skal et konsulentfirma nu undersøge sikkerheden ved frontrudevask med børste og stang af glasfiber, som vi anvendte. Børsterne har ellers været anvendt ved S-tog i årevis og bruges også i vores nabolande – også under spændingsførende køreledning.

Desværre var kommunikationen omkring stoppet med frontrudevask noget mangelfuld. Af nyheden på ”SharePoint” fremgår det, at det kun drejer sig om steder elektrificeret med Siemens SICAT, altså det nye system med autotransformatorer og en feeder, der fasemæssigt er forskudt i forhold til køreledningen, så spændingsforskellen mellem dem er 50 kV. Enkelte gruppeledere, også i områder der således slet ikke er omfattet, sendte mail til deres medarbejdere, andre måtte se det i ”SharePoint”. Selv om undertegnede ofte bruger Pc, gik der en lille uge før jeg så det. I mellemtiden har flere lokomotivførere været på vej til at vaske frontruder. Hvis man vurderer, det er farligt, skal der informeres hurtigst muligt, og direkte, enten i mail til alle berørte, eller i DDR. Og burde DSB ikke få foretaget målinger på steder elektrificeret med det ”gamle” system for at være helt sikker?

Frontrudevasken var været en nærmest uendelig følgeton! Først var det meningen, at ISS skulle vaske frontruderne, men de mente børsterne var for tunge. Derefter blev opgaven lagt over til Klargøring og her i Næstved har A-førerne vasket frontruder, ligesom B-førerne har kunnet vaske frontruder ved behov. Den stang, DSB anvender, har den mangel, at der står på den, at den ikke må anvendes i tordenvejr og under højspændingsledninger. Mundtligt er det oplyst, at den gerne må bruges under vores køreledninger, men en sådan mundtlig tilladelse er jo ikke meget værd …

Prisen for manglende frontrudevask risikerer at blive aflyste tog, for i lavtstående sol kan det hurtigt blive svært med sikkerhed at se signalerne tidsnok! Så vi må håbe, der hurtigst muligt kommer en afklaring, så vi kan se signaler og mærker klart og tydeligt!

Vigtigt vedr. tidligere medlemsinformation om frontrudevask

De mest opmærksomme af vores læsere erindrer måske, at LPO i sommeren 2023 udsendte medlemsinformation nr. 21-2023 vedr. frontrudevask. I forhold til ovenstående fra Jan Lundstrøm, skal det bemærkes, at man indtil videre bedes se bort fra det tilbud om hjælp til selvhjælp, som der refereres til i informationen. I hvert fald når det tog, man ønsker at vaske frontrude på, er parkeret under en køreledning. Husk det!

Arbejdsmiljøgruppe 3.2F

Af: Theis Depenau Møller, arbejdsmiljørepræsentant, Aalborg

Den 4. juli 2024 afholdte vi møde i gruppen 3.2F, hvilket var det første møde, jeg deltog i som nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant for lokomotivførerne indenfor F&R. Det var et produktivt og konstruktivt møde, hvor vi arbejdede målrettede med dagens dagsorden.

Som arbejdsmiljørepræsentant varetager jeg lokomotivførernes interesser i 3.2F gruppen, såsom nye førerrumsstole eller LED-frontlys på MF-materiellet. Det er opgaver, som er blevet videreført fra min forgænger og nu begynder at vise positive resultater i drift.

Vores aktivitetsliste omhandler aktuelle arbejdsmiljøproblemer og udfordringer, som løbende bliver behandlet på møderne. Herefter arbejder man videre ude i ”Marken” med involverede fagspecialister for at finde mulige løsninger på problemstillingerne. Aktuelt er vi blandt andet optaget af:

  • Frontlys på DD-materiel samt MF
  • Generel rengøringsstandard i førerrummet
  • Støj i førerrum
  • Ombygning af DD-materiel

Referaterne fra vores møder, samt den aktuelle aktivitetsliste, kan man tilgå på ”ABC” under arbejdsmiljø og 3.2F-gruppen. Her kan du følge med i igangværende projekter, samt statusopdateringer omkring problemer eller initiativer, der er rejst til vores gruppe.

Eventuelle nye sager starter hos din lokale arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsmand, som vil sikre videreformidling gennem systemet for enten generel eller specifik behandling indenfor passende grupper. Her bliver der fundet ud af, om det er et generelt arbejdsmiljøproblem eller et mere lokalt, hvorefter sagen bliver placeret i de respektive arbejdsmiljøgrupper for at blive behandlet.

Jeg ser frem til det fortsatte samarbejde på tværs af vores fagområder i arbejdsgruppen. Det er et vigtigt område, der har stor betydning for lokomotivførernes arbejdsdag.

Faktaboks – Arbejdsmiljøgruppen 3.2F for eksisterende tog materiel

Arbejdsgruppen 3.2F har til formål, at forbedre og opretholde et godt arbejdsmiljø i vores materiel. Der findes en arbejdsgruppe for både Fjern & Regional (3.2F) samt for S-tog (3.2S)

Sammensætningen i arbejdsgruppen 3.2F består af:

  • Formand – Driftschefen
  • AML – Arbejdsmiljøleder
  • AMR – Arbejdsmiljørepræsentant fra de respektive fagområder
  • TR udpeget – Tillidsrepræsentant fra hver af de relevante fagområder (LPO, TPO, SPO og FO (håndværkerne))

Derudover kan der inviteres relevante fagpersoner med til møderne.