Det fremgår af medlemsinformation nr. 17-2019, at LPO – på grund af DSB’s ageren i forbindelse med planlægning af tjenesterne K20 – har set sig nødsaget til at trække sig fra dette arbejde. Det manglende samarbejde er også berørt i statusartiklen vedr. samarbejdet i DSB, som fremgår af Det Blå Blad 4-2019.

At tingene ændrer sig hurtigt i DSB, kommer næppe bag på ret mange af LPO’s medlemmer. At ændringerne er til det bedre, er imidlertid ikke det, vi har vænnet os til over de seneste 18 måneder. Ikke desto mindre ser det ud som om, der er et skifte på vej i samarbejdsrelationen med Planlægningen, som peger i den rigtige retning.

Om det er af nød, og om det har med de ledelsesmæssige ændringer i Togdrift at gøre, vides ikke, men skadet har det næppe. Og uanset årsag skal åbningen, og de muligheder der har åbnet sig, afprøves.

På den baggrund kan det oplyses, at de valgte turrepræsentanter deltager i turopbygningen K20.

Turopbygningen foregår i uge 43. LPO har været i kontakt med turrepræsentanterne for at sikre en forventningsafstemning, og desuden vil LPO’s turansvarlige være tilstede under turopbygningen, således turrepræsentanterne kan søge råd og vejledning, idet omfang de ønsker, eller har brug for, dette.

Det er vores håb, at vores dygtige turrepræsentanter kan sikre, at lokomotivførerne igen får gode ture, som imødekommer de ønsker, der er ude på depoterne til turenes størrelser, indhold og sammensætning.

Det er der behov for efter knap et år med de udskældte ture, ledelsen påtvang os til K19.