Nyheder og informationer
DBB 2 – 2025 – Understrups klumme – Seniorfrihed og nedsat tid
Af: Carsten Understrup Står straffen mål med forbrydelsen og virker straf? Døm selv, hvis du læser første del af Klu-Nikken til ende. Men først en forklaring af baggrunden for mine spørgsmål. Ingen skal være i tvivl om, at jeg faktisk er enig med DSB A-siden om, at enhver ansat i vognmandsvirksomheden er pligtig til at [...]
DBB 2 – 2025 – Påkørsel af banearbejdere – også et problem i Tyskland
Det er næppe en overraskelse for ret mange danske lokomotivførere, at nærvedpåkørsler – og ind imellem desværre også påkørsler – af banearbejdere har været et stigende problem i Danmark over en længere periode. En god ven af bladet gør opmærksom på, at det også er et problem, man kender til i Tyskland, hvor diverse underleverandører [...]
DBB 2 – 2025 – Støj og partikler i førerrum
Af: Hans Schøn Merstrand, Områdegruppebestyrelsesmedlem og LPO-repræsentant i førerrumsgrupperne Partikler i førerrum – specielt litra MF Som tidligere skrevet i Det Blå Blad så har Lokomotivpersonalets Områdegruppe DSB, i samarbejde vores arbejdsmiljørepræsentant i Førerrumsgruppe 3.2 (eksisterende togmateriel i drift), rejst problematikken om de ”partikler” der findes i førerrum, særligt på litra MF. Efter vi rejste [...]
DBB 2 – 2025 – Fagretlige sager – status maj 2025
Af: Peter Kanstrup, områdegruppeformand Det er efterhånden ved at være et lille års tid siden, vi her i bladet senest har givet en opdatering på, hvordan det går med de verserende fagretlige sager, altså de sager som af en eller anden årsag ikke løses af vores brudsagsgruppe, eller løses på et tidligt stadie i drøftelserne [...]
DBB 2 – 2025 – PUTAU – Nyt personlighedsudviklende kursus via JSU
Af: Peter Kanstrup, områdegruppeformand Vi har her i bladet tidligere skrevet om Jernbanernes Samarbejds- og udviklingsfond (JSU) og de uddannelsesaktiviteter, der tilbydes igennem denne overenskomstbetalte fond (Jf. Jernbaneoverenskomstens bilag 10). Vi har til denne uddannelsessæson fået tilført en nyskabelse med fokus på personlighedsudvikling. Kurset hedder PUTAU. Det er en forkortelse for det knap så mundrette; [...]
DBB 2 – 2025 – BFA-arbejdsmiljøkonferencen 2025
Af: Peter Kanstrup, områdegruppeformand Først lidt om, hvad BFA egentlig er. De 3 bogstaver BFA, står for: BrancheFællesskaberne Arbejdsmiljø. Branchefællesskaberne understøtter på forskellig vis arbejdsmiljøindsatsen ude på landets virksomheder og består af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter. Der er p.t. 5 branchefællesskaber, bl.a. ”Transport, Service, Turisme og Jord til Bord”, hvor en af de underliggende brancher [...]
DBB 2 – 2025 – Simulatorer – fremtidens uddannelse?
Som de fleste af vores læsere nok har bemærket i forskellige informationer og nyhedsbreve fra DSB, så er DSB meget langt fremme med at anskaffe sig simulatorer. Ja, faktisk så står de nye bygninger, som skal huse togsimulatorerne i uddannelsescentrene i Telegade og Fredericia klar. Og det er reelt kun et spørgsmål om tid, før [...]
DBB 2 – 2025 – Formanden har ordet – Work-Life-Balance
Af: Peter Kanstrup, områdegruppeformand Vi afholder i områdegruppens ledelse i disse uger medlems- og stuemøder på en række af landets depoter. Snakken handler, som altid, om både stort og småt (som den skal) og rigtig meget om balancen mellem den enkeltes arbejds- og fritidsliv, altså det som på moderne dansk hedder Work-life Balance (WLB). Snakken [...]
Medlemsinformation nr. 18-2025 Frafald i fagretlig sag vedr. beskyttelse af fridagens indhold af fridøgn ved forsinkelser
Dansk Jernbaneforbund og LPO DSB har ved flere lejligheder – senest i ”Nyt fra juristen i Jernbane Tidende nr. 6/2024 – omtalt den fagretlige uenighed vedr. beskyttelse af fridagens fridøgn ved forsinkelser, hvor arbejdsgiver i flere tilfælde har afvist at erstatte fridage, hvor vores medlem har kørt ind i fridagens fridøgn ved forsinkelser. Efter [...]
Medlemsinformation nr. 17-2025 Fejl i visning af kommende tjenester i Ferieplan
Siden K23 har det været muligt for kollegaerne i reserven at holde sig orienteret om kommende tjenester fra dag 11 til dag 22 i Ferieplan. De oplysninger, som kan ses i Ferieplan, skal opfattes som en rettesnor og udgangspunktet for en konstruktiv dialog mellem lokomotivføreren i reserven og dennes tjenestefordeler. På dagene mellem dag [...]
Medlemsinformation nr. 16-2025 Lokalaftale for tjenestemænd om opsparing af frihed
Der er med virkning fra 1. maj 2025 indgået aftale for tjenestemænd under Dansk Jernbaneforbunds aftaleområde i DSB om mulighed for at øge antallet af indestående timer til opsparing fra de hidtidige 74:00 til 111:00 timer. Aftalen er en udløber at nogle ændringer på statens aftaleområde ved OK24. Aftalen er lagt på vores [...]
Medlemsinformation nr. 15-2025 Lavere lønstigning til tjenestemænd end forventet
LPO har modtaget flere henvendelser vedr. de statslige lønstigninger d. 1. april 2025 gældende for vores tjenestemandsansatte kollegaer. Ved OK24 blev der aftalt en lønstigning pr. 1. april 2025 på 1,27%, men lønnen er steget væsentlig mindre, nemlig 0,41%. Så hvordan hænger det så sammen? Skurken er den ofte udskældte statslige reguleringsordning. Formålet med [...]