I et forsøg på at sikre ETCS-uddannede lokomotivførere (LKF) noget rutinekørsel frem til åbningen af ETCS-strækningen mellem Vigerslev og Ringsted, er det aftalt, at de ETCS-uddannelse LKF, som på en given dato er i overskud, og derfor står til at blive tildelt en RDO (rådighed i overskud), om muligt kommer ud at køre en tur på en ETCS-strækning i stedet.

I udgangspunktet vil det være sådan, at den LKF, der normalt kører toget, ændres til lods. Dette for at sikre, at den ETCS-uddannede kan komme ud at køre på en ETCS-strækninger, uanset om vedkommende ikke er strækningskendt. Sidegevinsten er, at den ETCS-uddannede, som mangler rutine, samtidig får en kollega, vedkommende kan støtte sig lidt til, hvis han eller hun skulle være lidt rusten i forhold til kørslen med ETCS.

DSB oplyser, at de – via tjenestefordelingen – har sat ovenstående i værk. Det er naturligvis positivt.

Der kan dog fortsat være LKF, som oplever, at de, til trods for at de er ETCS-uddannede, er tildelt en RDO. Er det dig og er du interesseret i at komme ud og få noget rutinekørsel med ETCS, vil vi med nærværende medlemsinformation gøre dig opmærksom på muligheden for ETCS-rutinekørsel.

Kontakt i så fald tjenestefordelingen, eller Driftscenteret, hvis det er på dagen og du er mødt ind til den overskydende rådighed (RDO).