Så kan man igen læse i medierne, bl.a. dr.dk og TV2 News, at DSB aflyser tog som følge af højt sygefravær.

Så står vi nok for skud igen, tænker man, og bliver lidt træt. Det viser sig imidlertid, at der denne gang er en lidt anden sammenhæng, som dog ikke fremgår i medierne.

DSB har overfor LPO oplyst, at togaflysningerne i perioden 6. januar til 23. januar skyldes højt sygefravær blandt andre personalegrupper. Sygefraværet blandt lokomotivførerne i Drift F&R er ganske vist også forhøjet som følge af Coronasmitte, men er ikke årsagen til de proklamerede aflysninger, idet fraværet p.t. udjævnes af den yderst begrænsede frihedssøgning.

Som vi tidligere har givet udtryk for, bimler alle alarmklokker i LPO, når højt sygefravær kædes sammen med togaflysninger. Vores bekymring skyldes ”Syge-sagen” fra juni 2018, som endte i Tjenestemandsretten, hvor den kostede et antal tjenestemænd en anseelig bod og et voldsomt løntræk.

For at sikre os mod en gentagelse, har vi d. 5. januar – rutinemæssigt – forespurgt ledelsen om de opfatter det høje sygefravær som en maskeret arbejdsnedlæggelse. Ledelsen meddeler, at den ikke på nuværende tidspunkt ser tegn på dette.