Lyt til artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

Der har i de seneste års trivselsmålinger været spurgt ind til den enkeltes opfattelse af egen balance mellem arbejds- og privatliv, den såkaldte Work-life-balance (WLB). Med baggrund i undersøgelsen er der i nogen grad blevet arbejdet med emnet rundt om i DSB, men det er generelt blevet til mere snak end handling. Uagtet dette, så har både LPO og vores AMR, medvirket til en række tiltag og søgt nogle løsninger, som netop kunne forbedre balancen. Vores arbejde med at sikre mere faste rammer om arbejdet til flest mulig (reserverammeture, tidligere underretning og reserveuger i ture) og større individuelle hensyn (bl.a. mulighed for flere nattjenester til dem, der ønsker det) har været gode tiltag i den retning.

Det forlyder nu imidlertid fra Arbejdsmiljøudvalget i Togdrift (AMU-2), at arbejdet med WLB er ”sparket til hjørne” indtil planlægningssystemet IVU er implementeret…

LPO finder det meget bekymrende og har på seneste møde med topledelsen spurgt ind til denne ageren. Topledelsen kunne imidlertid ikke se noget problem i dette ”hjørnespark”.

LPO bliver på den baggrund nødt til at erkende – men ikke acceptere – at ledelsen har forladt samarbejdet for forbedring af WLB, i hvert fald indtil videre.

Hvordan det så hænger sammen med tidligere trivselsmålingers spørgsmål til sammenhæng mellem arbejds- og privatlivet, er uklart. Men det kunne selvfølgelig være en forklaring på, hvorfor disse spørgsmål ikke er med i den netop udsendte måling.

Uagtet ledelsens ageren, kan vi i LPO imidlertid godt love, at vi absolut INGEN planer har om, at indstillet vores bestræbelser på at forbedre balancen mellem arbejdslivet og privatlivet.